چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

حمله نیروهای آیساف و افغانستان علیه طالبان

 
هلیکوپتر چینوک( عکس آرشیو)
نیروهای آمریکایی از سال 2001 در افغانستان بوده اند
نیروهای به رهبری آمریکا در افغانستان می گویند که یک رشته عملیات تهاجمی گسترده را در جنوب شرق افغانستان به راه انداخته اند که هدف از آن تحت فشار قرار دادن شورشیان طالبان است.

۴ هزار سرباز و پلیس افغان و و ۳ هزار نفر از نیروهای آمریکایی و بین المللی در این عملیات که در ۵ ولایت در نزدیکی مرز پاکستان صورت می گیرد شرکت دارند.

در بیانیه نیروهای به رهبری آمریکا در افغانستان آمده است که این عملیات موجب برقراری صلح خواهد شد، مناطق بیشتری را تحت کنترل نیروهای دولتی افغانستان قرار خواهد داد و به بازسازی افغانستان کمک خواهد کرد.

نیروهای به رهبری آمریکا همچنین اعلام کرده اند که یک سرباز این نیروها در جریان حمله شورشیان به یک پایگاه آنان در ولایت خوست، در جنوب شرق افغانستان کشته و یک سرباز دیگر زخمی شده است.

به گفته این نیروها در جریان این حمله سه سرباز افغان نیز مجروح شده اند.

نیروهای پیمان ناتو در قندهار، می گویند از هنگام شروع عملیات تهاجمی در دو هفته قبل، ۵۰۰ نفر از نفرات طالبان را کشته اند. نیروهای آمریکایی تحت فرماندهی ناتو قرار ندارند.

آلیستر لیتهد خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید از هنگام حملات به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ که به سقوط حکومت طالبان انجامید هیچوقت ابعاد خشونت ها در حد سال اخیر نبوده است.

خبرنگار بی بی سی می افزاید در گذشته نیز زد و خوردها در جنوب و شرق افغانستان شدید بود ولی اکنون این زد و خورد ها همراه با ترور، آتش زدن مدارس، و انفجار بمب است.

افغانستان در فهرست 'مخالفان آزادی مذهب'

 
 
مرد افغان درحال عبادت در پشت بام مسجد عیدگاه کابل

افغانستان در صدر فهرست شش کشوری قرار دارد که ایالات متحده آمریکا، به تازگی نام آنها را به کشورهای آسیایی مخالف آزادی مذهب افزوده است.

برونئی، هند، لائوس، پاکستان و سریلانکا، پنج کشور دیگری هستند که به همراه افغانستان، به فهرست کشورهای مانع حق آزادی مذهب اضافه شده اند.

وزارت خارجه آمریکا قبلا برمه (میانمار)، چین، اریتره، ایران، کره (کوریا) شمالی، عربستان سعودی، سودان و ویتنام را در فهرست "سیاه" کشورهای متخلف از حق آزادی انتخاب مذهب قرار داده بود.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر و آزادی مذهب در افغانستان، به "گامهای مثبت" دولت جدید این کشور در راستای آزادی مذاهب که در قانون اساسی آن تصریح شده، اشاره شده است.

در ابتدای این گزارش که روز جمعه 15 سپتامبر منتشر شده، به تصویب قانون اساسی افغانستان اشاره شده است که حق مذاهب دیگر در اجرای مراسم مذهبی شان را به رسمیت شناخته است.

'گامهای مثبت'

عبدالرحمان
عبدالرحمان، شهروند مسیحی افغان، در افغانستان به اعدام محکوم شده بود
در بخشی از این گزارش آمده است:"با وجود اینکه دولت افغانستان، عموماً به آزادی مذهب احترام می گذارد، سالهای حاکمیت طالبان و ضعف نهادهای دموکراتیک، در نابردباری آشکار منجر به گسترش آزار مذهبی و در مواردی خشونت علیه مسلمانان اصلاح طلب و اقلیت مذهبی نقش داشته است".

قوه قضاییه افغانستان، در ماه حمل (مارس) گذشته، عبدالرحمان شهروند افغان را که از اسلام به مسحیت گراییده بود، به اعدام محکوم کرد. این اقدام، با واکنش منفی سازمانهای مدافع حقوق بشر و سران کشورهای غربی مواجه شد. عبدالرحمان، پیش از آنکه حکم دادگاه در باره او اجرا شود، به گونه مرموزی از افغانستان خارج شد و از دولت ایتالیا پناهندگی گرفت.

در یک مورد دیگر، علی محقق نصب، روزنامه نگار دگر اندیش افغان، به جرم نوشتن مقاله ای در مورد ارتداد در اسلام، توسط دادگاه ابتدایی به اعدام محکوم شد، اما دادگاه اسیتناف، او را تبرئه کرد.

علی محقق نصب
علی محقق نصب
وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود، به این دو پرونده اشاره کرده و رهایی عبدالرحمان و محق نصب را، ستوده است: "دولت افغانستان، همچنین به مشی بین المللی آزادی مذهب جواب مثبت داد و در دو پرونده مشهور محقق نصب و عبدالرحمان، عملکرد موثری داشت".

این در حالی است که حکم دادگاه افغانستان در مورد عبدالرحمان، تغییری نکرده بود و او به علت آنچه "بیماری" خوانده شد، از بازداشت رها به طور نامشخصی، از افغانستان خارج شد.

بپیش از آن، پارلمان افغانستان با آزادی عبدالرحمان مخالفت کرد و اعلام کرد که این فرد که از دین اسلام برگشته، حتی با اجازه دادگاه، حق خارج شدن از کشور را ندارد.

پارلمان افغانستان همچنین از نیروهای امنیتی خواسته بود از خروج عبدالرحمان از کشور جلوگیری کند.

عبدالرحمان که در کشورش با مجازات اعدام روبرو بود، یک روز پس از اعتراض پارلمان به رهایی خود، افغانستان را به مقصد ایتالیا، کشوری که به او پناهندگی داده است، ترک کرد.

رییس جمهور افغانستان به آمریکا می رود

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان گفته است به منظور گفتگو با همتایان آمریکایی و پاکستانی خود، به زودی به آمریکا می رود.
 
 
ساختمان وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان اظهارات پرویز مشرف را 'اهانت آشکار به یک قوم مشخص ساکن افغانستان' دانسته است
رییس جمهور افغانستان می گوید در اجلاس واشنگتن با جملات واضح از پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان خواهد خواست تا در راستای مبارزه با تروریسم با دولت افغانستان و جامعه جهانی همکاری کند.

قرار است به زودی جورج بوش، حامد کرزی و پرویز مشرف رهبران آمریکا، افغانستان و پاکستان، در واشنگتن در اجلاس سه جانبه ای در باره وضعیت امنیتی افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و مسایل منطقه ای به بحث و گفتگو بپردازند.

پیش از این هم مقامات افغان چنین در خواستهایی از دولت پاکستان کرده اند.

پرویز مشرف در سفر اخیر خود به کابل گفت که جلوی فعالیت های جنگجویان طالبان را در قلمرو خود خواهد گرفت و مانع از ورود تروریست ها و افراد خرابکار به خاک افغانستان خواهد شد.

پرویز مشرف در عین حال در بروکسل گفته بود که طالبان در مقایسه با القاعده خطرناک ترند و در میان اقوام پشتون ریشه دارند.

آقای مشرف گفته بود که طالبان برخلاف القاعده از یک حمایت عمومی برخوردارند و می توانند به یک مناقشه ملی دامن بزند.

رئیس جمهور افغانستان اظهارات اخیر پرویز مشرف مبنی بر وجود مراکز و پایگاه های طالبان در افغانستان را شدیدا رد کرده است.

وزارت امور خارجه افغانستان نیز اظهارات اخیر رییس جمهوری پاکستان در مورد طالبان را مورد انتقاد قرار داده است.

اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان با صدور بیانیه ای در واکنش به سخنرانی رییس جمهوری پاکستان در بروکسل نسبت به برخی نکاتی که رییس جمهوری پاکستان در مورد طالبان در افغانستان بیان کرد، ابراز تاسف عمیق کرده و آن را "اهانت آشکار" به یک قوم مشخص ساکن در افغانستان خوانده است.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که آقای مشرف در این سخنرانی تلاش کرد گروه طالبان را با قوم پشتون ساکن در هر دو سوی مرز افغانستان و پاکستان مرتبط جلوه دهد.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است:"تلاش رییس جمهور پاکستان به نسبت دادن یک گروه قاتل و دشمن صلح به یک گروه قومی ساکن در هر دو سوی خط دیورند، تاسف عمیق وزارت خارجه افغانستان را برانگیخته است."

وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه خود آورده است که پشتون ها نیز مانند سایر افغانها و مردم ساکن در منطقه قربانیان تروریسم بوده اند.

پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان
به گفته پرویز مشرف طالبان برخلاف القاعده از حمایت عمومی برخوردار است

وزارت خارجه افغانستان طالبان را گروهی توصیف کرده است که با شبکه های تروریستی ارتباط تنگاتنگی دارند که می توانند امنیت جهان و افغانستان را به مخاطره اندازند.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان این نکته با صراحت یادآوری شده که طالبان به عنوان یک عامل "تحریک سیاسی – نظامی" از سوی شبکه استخبارات پاکستان (آی اس آی) ایجاد شده و این گروه در حال حاضر "مانند گذشته" از خارج از مرزهای افغانستان حمایت دریافت می کند.

وزارت خارجه افغانستان در اطلاعیه خود می افزاید که "حمایت خارجی" تنها عاملی است که طالبان را قادر به ایجاد نا امنی و آسیب رساندن به افغانستان می سازد.

این اعلامیه افزوده است "این گونه اظهارات غیردوستانه، به دور از واقعیت و در تضاد با تعهدات اخیر رییس جمهور مشرف به مردم افغانستان در سفر اخیرش به کابل قرار دارد."

وزارت خارجه افغانستان از رهبری دولت پاکستان تقاضا کرده که از تعهدات خود در قبال مردم افغانستان و جنگ علیه تروریسم حمایت کند و اجازه ندهد "اظهارات نادرست" سبب گمراه کردن جامعه جهانی شود.

آغاز مراسم یادبود یازدهم سپتامبر در آمریکا

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا با نهادن دسته گل در جایگاه "مرکز تجارت جهانی" در نیویورک مراسم یادبود پنجمین سالگرد یازدهم سپتامبر را افتتاح کرد.
 
 
بوش
بوش در دیدارهای خود طی مراسم یادبود 11 سپتامبر نطقی ایراد نمی کند
آقای بوش سپس در مراسم بزرگداشتی که در کلیسا برگزار شد، شرکت کرد.

آقای بوش در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می شود، همچنان به خاطر "ناکامی در جنگ با تروریسم" با انتقاداتی روبروست.

آقای بوش و همسرش به آرامی به درون حفره ای رفتند که پنج سال پیش دو برج عظیم سر پا بودند.

آنها پس از گذاشتن دسته گلی بزرگ بر روی سکویی نمادین به سطح خیابان برگشتند.

رئیس جمهور و همسرش سپس در مراسم دعاخوانی در نزدیکی محل شرکت کردند.

سکوت به احترام قربانیان

بدین سان مراسم یادبود فاجعه ای آغاز شد که به مرگ نزدیک 3 هزار نفر انجامید.

روز دوشنبه ساعت 8 و 46 دقیقه به وقت محلی، یعنی زمان دقیق فرو ریزی برج اول، یک دقیقه سکوت برگزار می شود.

آقای بوش صبحانه را با مأموران آتش نشانی میل می کند که در عملیات امداد روز یازده سپتامبر شرکت داشتند، و طی مراسم سکوت با آنها خواهد بود.

در محل سقوط برجها خانواده های 2973 نفری که در فاجعه جان باختند، نام خویشاوندان مقتول خود را ادا می کنند.

آقای بوش همچنین از محل آسیب دیده ساختمان پنتاگون که سومین هواپیما به آن اصابت کرد و نیز از محل سقوط هواپیمای یونایتد ایرلاین در پنسیلوانیا دیدن می کند.

قرار است آقای بوش ساعت 9 شب نطقی تلویزیونی به مناسبت پنجمین سالگرد یازده سپتامبر ایراد کند.

تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید به خبرگزاری فرانسه گفته است که نطق آقای بوش "سخنرانی سیاسی نخواهد بود."

به گفته او آقای بوش در سخنرانی خود بیشتر به اهمیت حادثه یازده سپتامبر برای او و ملت آمریکا، و راههای مبارزه با تروریسم خواهد پرداخت.

محبوبیت آقای بوش پس از حادثه یازده سپتامبر بالا رفت، اما با جنگ عراق و آنچه "نبرد با تروریسم" خوانده می شود، فروکش کرد.

حتی در زمان آغاز مراسم یابود 11 سپتامبر در نیویورک، جمعی از معترضان، خروج نیروهای آمریکایی از عراق را خواستار شدند.

بسیج افکار عمومی

کارشناسان و گزارشگران عقیده دارند که آقای بوش در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، به تلاشی گسترده دست زده است تا حمایت افکار عمومی را از "نبرد با تروریسم" به ویژه حمله به عراق جلب کند.

مخالفان آقای بوش عقیده دارند که رئیس جمهور نباید با حمله به عراق توجه سیاست خارجی آمریکا را از راستای مبارزه با تروریسم منحرف می کرد.

کوندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه خبری فوکس از سیاست دولت دفاع کرد و گفت که امنیت آمریکا امروز از پنج سال پیش بیشتر شده است.

او گفت: "آشکار است که کشور ما امن تر شده، اما هنوز واقعا امن نیست."

تأثیر حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ بر زندگی ایرانیان در آمریکا

پنج سال پس از وقوع حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نظرسنجی ها در این کشور حاکی از آنست که حدود یک پنجم از آمریکائی ها نگران وقوع حمله مشابه ای هستند.
 
 
 
 
حمله
حادثه ای که چهره جهان را تغییر داد
این حس اضطراب به ویژه در نیویورک یعنی هدف اصلی حملات آن رویداد تاریخی به مراتب بیشتر است.

بر اساس نظرسنجی های اخیر، حدود یک سوم مردم این شهر می گویند که زندگی آنان به روال پیش از یازدهم سپتامبر باز نگشته است.

ولی وقایع یازده سپتامبر ۲۰۰۱ تا چه حد زندگی ایرانی ها را در آمریکا تغییر داده است؟

ملودی ساکن واشنگتن دی سی که پس از یازده سپتامبر 2001 به آمریکا مهاجرت کرده است می گوید:

"احساس می کنم آمریکا دیگر مثل سابق یعنی مهد آزادی، که همیشه فکرش را می کردم نیست. به نظر من ترس و وحشت موجود در جامعه همه را تحت تأثیر قرار می دهد. امروز زندگی کردن برای ایرانی ها و خارجی ها در آمریکا سخت تر است."

شهریار، مهندس طراح ساکن نیویورک، تجربه ناخوشایند خود در فرودگاه های آمریکا را چنین تشریح می کند:

"من شهروند آمریکا هستم ولی به خاطر اینکه محل تولدم یعنی ایران در گذرنامه ام قید شده، هر دفعه که به خارج سفر می کنم در فرودگاه از من بازجویی می شود. به خاطر صرف ایرانی بودن به ما سوء ظن دارند. همیشه مثل تروریست به ما نگاه می کنند، هرچند که ملیت ما عوض شده باشد."

با این همه تمام ایرانی های ساکن آمریکا با یک چنین مشکلاتی روبرو نیستند.

محمد مهندس الکترونیک در ایالت اورگان دیدگاه متفاوتی دارد:

"تأثیر حملات یازده سپتامبر بر زندگی من به اندازه تأثیرش بر زندگی هر آمریکایی دیگریست. به نظر من تأثیر منفی این حملات بر زندگی ایرانیان اغراق شده است. رفتار آمریکایی ها با من هیچ تغییری نکرده و این شاید به این خاطر باشد که فاصله جغرافیایی بین اورگان و نیویورک بسیار زیاد است."

احمد صدری استاد جامعه شناسی در کالج لیک فورست شیکاگو هم معتقد است وقایع یازده سپتامبر زندگی تمام آمریکائیان را دچار یک تغییر اساسی کرد:

"امنیت حاکم بر زندگی همه مردم آمریکا صرف نظر از اینکه در این کشور به دنیا آمده باشند یا مهاجر باشند در یازده سپتامبر از بین رفت. وضعیت آمریکا در حال حاضر تقریبا مانند وضعیت سایر کشورهاست. ما مأمواران امنیتی مسلح را در همه جای دنیا می دیدیم ولی در آمریکا شاهد آنها نبودیم. ولی اکنون در آمریکا هم این وضع وجود دارد. از روز یازده سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکا هم از لحاظ عدم امنیت به سایر مناطق کره زمین پیوست."

بازماندگان یازده سپتامبر: زخم های ماندگار یک مصیبت

ساعت هشت و چهل و شش دقیقه بامداد سه شنبه یازده سپتامبر سال 2001 یک فروند هواپیمای بوئینگ 767 متعلق به شرکت هوایی آمریکن ایرلاین با 81 مسافر و 91 هزار لیتر سوخت به برج شمالی مرکزتجارت جهانی نیویورک اصابت می کند. شانزده دقیقه بعد در ساعت نه و دو دقیقه هواپیمای دیگری با 56 مسافر به برج جنوبی می خورد.
 
 
پنتاگون در زمان حمله 11 سپتامبر
پنتاگون دقایقی بعد از برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی هدف قرار گرفت
 سی و پنج دقیقه بعد پرواز شماره 77 با 58 مسافر به ساختمان پنج ضلعی وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن اصابت می کند.

و سرانجام در ساعت ده و 10 دقیقه صبح یک بوئینگ دیگر با 38 مسافر در شنکسویل ایالت پنسیلوانیا واقع در 240 کیلومتری شمال غربی شهر واشنگتن در اثر درگیری مسافرین با تروریست ها سقوط می کند.

در مجموع در حدود سه هزار نفر در این حملات تروریستی جان باختند. ده ها هزار تن نیز نظیر جان ییتز کارشناس 55 ساله بخش امنیتی وزارت دفاع آمریکا مجروح شدند.

او که در هنگام وقوع این حادثه کمتر از سی متر با محل اصابت هواپیما به ساختمان پنتاگون فاصله داشت به نحو معجزه آسایی نجات پیدا می کند:

جان ییتز
آقای ییتز در زمان حادثه در پنتاگون بود و تازه خبر حملات نیویورک را شنیده بود

"در ساعت نه و بیست و پنج دقیقه صبح من پشت میزم نشسته بودم. یکی از همکارانم آمد و پرسید که آیا از آنچه در نیویورک اتفاق افتاده خبر دارم یا نه. بعد با هم به دفترش که تلویزیون داشت رفتیم. نمی توانستیم باور کنیم که چه اتفاقی در نیویورک افتاده بود. به همسرم تلفن زدم. او هم از ماجرا خبر داشت. چند دقیقه ای صحبت کردیم. قبل از اینکه گوشی را بگذارم گفت که یک لطفی به من بکن امروز برو زیر میز کار کن. من خندیدم و گفتم که باشه عزیزم. یک یا دو دقیقه بعد هواپیما به ساختمان برخورد کرد. انفجار مهیبی رخ داد. یک گلوله آتش از پشت من آمد. خاطرم هست که به هوا پرت شدم. اتاق بلافاصله داغ شد. دمای هوا از 75 درجه فارنهایت به 1800 درجه رسید."

پنج نفر دیگری که در اتاق جان ییتز بودند همگی در این حادثه جان باختند. وی در سیاهی مطلق راهی برای رهایی می یابد و در حین خروج از ساختمان زنی پای او را می گیرد و او نیز به این ترتیب نجات پیدا می کند.

دِبُرا وَگنر بازمانده دیگر یازده سپتامبر 25 سال است که در پنتاگون کار می کند. وی هنگام اصابت هواپیما در طبقه دوم ساختمان پنتاگون مشغول کار بوده است:

"به یاد می آورم که مردم روی هم پا می گذاردند که از ساختمان خارج شوند. مردم فریاد می زدند. همه وحشت کرده بودند. همه جا بوی دود می آمد. دود سیاهی بلند شد. من نگران کارول همکارم بودم که در طبقه اول، جایی که هواپیما اصابت کرده بود، کار می کرد. نمی توانستم پیش از آنکه از زنده بودن او مطمئن شوم از آنجا بروم. به مردم کمک کردم که خارج شوند. بدنم کمی سوخت و هجوم مردم ضربات زیادی به بدنم وارد کرد. تا اینکه کارول را در کنار در خروجی دیدم."

دبورا وگنر
خانم وگنر می گوید هنوز می کوشد آلام روحی اش را التیام بخشد

دِبُرا وگنر می گوید نمی خواهد جزئیات این واقعه را به یاد داشته باشد و بیشتر به دنبال ترمیم روحش است.

تام هایدنبرگر که خلبان بازنشسته است همسر خود میشل مهماندار هواپیما را در یازده سپتامبر از دست داده است. او در حالیکه اشک به چشم دارد از جزئیات آن روز می گوید:

"من صبح آن روز با میشل صحبت کردم. او مادر خوبی بود. از من پرسید آیا بچه ها بیدار شده و آماده مدرسه شده اند. آیا نهارشان آماده است؟ گفتم همه چیز خوبه و وقتی به لس آنجلس رسید با هم دوباره صحبت خواهیم کرد."

دقایقی بعد همسایه تام هایدنبرگ به او می گوید که هواپیمایی به یکی از برجهای مرکز تجارت جهانی در نیویورک برخورد کرده است. او بلافاصله با سرپرست خلبانهای شرکت هوایی آمریکن ارلاین تماس می گیرد و متوجه می شد که هواپیمای حامل همسرش دچار مشکل شده است. پس از آن جلوی تلویزیون می نشیند و از برخورد هواپیمای همسرش به پنتاگون مطلع می شود. تام هایدنبرگ می گوید یازده سپتامبر زندگی او و همه مردم آمریکا را برای همیشه تحت تاثیر قرار داده است. همه چیز در این کشور از نحوه سفر کردن تا بانکداری به گونه عمیقی تغییر کرده است.

تام هایدنبرگر
 احساس خصومت و خشم چه فایده ای دارد؟ آیا نفرت ورزیدن موجب می شود که همسر من بازگردد؟ نه. آیا نفرت داشتن سه هزار نفر قربانی را زنده می کند؟ نه. تنفر و خصومت نتیجه ای جز ایجاد تنفر و خصومت بیشتر ندارد
 
تام هایدنبرگر که همسرش را در 11 سپتامبر از دست داده است

با گذشت پنج سال از یازده سپتامبر 2001 بازماندگان این عملیات تروریستی همچنان از عواقب آن در رنج هستند.

جان ییتز که در هنگام وقوع این حادثه در پنتاگون بوده است می گوید طی پنج سال گذشته همواره با مشاورین درمانی در ارتباط بوده است:

"همانطور که درمانگر من می گوید من هرگز آن فرد قبلی نخواهم بود. اما فرد بهتری خواهم بود. من در مقایسه با صبح روز یازده سپتامبر آدم بهتری هستم. من امروز ارزش بیشتری برای زندگی و انسانهای دیگر قائلم."

او می گوید گرچه از نظر فیزیکی سالم است و تنها یک سوم از بدنش سوخته اما از نظر روحی بسیار از هم گسیخته است.

جان ییتز در پاسخ به این سوال که این حادثه چه تاثیری بر روی نگرش سیاسی وی گذارده و آیا فکر می کند که سیاست های جورج بوش طی پنج سال گذشته امنیت بیشتری برای آمریکا به همراه آورده می گوید ترجیح می دهد به اینگونه سوالات پاسخ ندهد.

تام هایدنبرگر که همسرش میشل مهماندار پرواز شماره 77 بوده درباره اینکه چه احساسی نسبت به عاملان این حادثه دارد می گوید:

"طبیعی است که شما احساس خصومت و خشم می کنید. اما این چه فایده ای دارد؟ آیا نفرت ورزیدن موجب می شود که همسر من بازگردد؟ نه. آیا نفرت داشتن سه هزار نفر قربانی را زنده می کند؟ نه. تنفر و خصومت نتیجه ای جز ایجاد تنفر و خصومت بیشتر ندارد."

محل احداث بنای یادبود
این بنا که در کنار پنتاگون ساخته می شود برای بستگان قربانیان بسیار ارزشمند است

اما او می گوید صرفنظر از آنکه دولت جورج بوش چه سیاستی در جنگ با ترور در پیش بگیرد هیچ چیز جایگزین همسرش نخواهد شد:

"آنها حتی اگر میلیونها و میلیاردها دلار به من بدهند همسر من برنمی گردد. آنها می توانستند چیزهای بی شماری به من بدهند که مرا خشنود کند اما هیچ چیز همسر من و مادر فرزندان مرا بر نخواهد گرداند."

در کنار ساختمان وزارت دفاع آمریکا پارک یادبودی با 188 صندلی به یاد 188 قربانی عملیات تروریستی یازده سپتامبر در پنتاگون در حال احداث است.

رزماری دیلارد که شوهرش مسافر پرواز شماره 77 بوده درباره اهمیت این بنای یادبود می گوید:

"صد سال دیگر مردم باید بدانند که اهمیت آزادی چقدر زیاد است. هدف زندگی من این است که شاهد تکمیل شدن این بنای یادبود باشم. مردم باید بدانند که تروریست ها چقدر جدی هستند. ما هم باید برای امنیت خود، خانواده های خود و مردم جهان جدی باشیم. برای همین است که ما همه باید با هم متحد باشیم."

مقام های وزارت دفاع آمریکا می گویند که این پارک تا دو سال دیگر تکمیل خواهد شد.

'شیر پنجشیر' تا 'قهرمان ملی'

احمد شاه مسعود: 
 

 
 
احمد شاه مسعود

شنبه ۹ سپتامبر، پنجمین سالگرد کشته شدن احمد شاه مسعود، فرمانده فقید مجاهدین و ائتلاف ضد طالبان است.

احمد شاه مسعود، فرزند دوست محمد، در ماه سپتامبر سال ۱۹۵۳ در ولسوالی پنجشیر در شمال کابل زاده شد.

پدر مسعود از افسران پلیس افغانستان در دوره ظاهر شاه بود.

مسعود آموزشهای ابتدایی را در روستای بازارک (که اکنون مرکز ولایت پنجشیر است) آغاز کرد و زمانی که پدرش به ماموریت در ولایت هرات منتقل شد، مسعود نیز به ادامه آموزش در آنجا پرداخت و تا سطح متوسطه در هرات تحصیل کرد.

آغاز فعالیتهای سیاسی

وی در جریان تحصیل در موسسه پلی تکنیک کابل، با فعالان سیاسی مخالف دولت داود خان آشنا شد، یک بار در جریان این فعالیتها زندانی شد و در سال ۱۹۷۴ به پاکستان رفت.

مسعود
با تشکیل حکومت کمونیستی در افغانستان و اشغال این کشور توسط ارتش شوروی سابق در اواخر دهه هفتاد میلادی، احمد شاه مسعود از فرماندهان پیشتاز گروههای چریکی مخالف رژیمهای وقت بود که در زادگاهش، دره پنجشیر، مبارزات مسلحانه خود را آغاز کرد.

در جریان ده سال حضور ارتش شوروی در افغانستان و دوره چهار ساله پس از آن، که دولت تحت حمایت شوروی در افغانستان بر سر قدرت بود، دره پنجشیر تنها منطقه غیرقابل نفوذ برای نیروهای اشغالگر و سربازان دولتی به شمار می رفت.

'شیر پنجشیر'

این مقاومت درازمدت، از احمد شاه مسعود چهره ای مطرح در میان رهبران و فرماندهان مجاهدین ساخت و او را به "شیر پنجشیر" معروف کرد.

در سال ۱۹۹۱ میلادی، زمانی که دکتر نجیب الله، آخرین رییس دولت کمونیستی افغانستان پذیرفت که قدرت را به گروههای مجاهدین واگذار کند، مسعود نیز به همراه نیروهای تحت امرش وارد پایتخت شد.

این فرمانده تاجیک تبار، در طول حکومت چهار ساله مجاهدین، وزیر دفاع دولت برهان الدین ربانی و از طرفهای اصلی در جنگهای داخلی کابل بود که به کشته شدن هزاران تن و ویرانی بخش بزرگی از پایتخت انجامید.

دیگر گروههای اصلی درگیر در این جنگها، نیروهای تحت امر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار (پشتون)، شبه نظامیان تحت امر ژنرال عبدالرشید دوستم (ازبک) و نیروهای حزب وحدت اسلامی به رهبری عبدالعلی مزاری (هزاره) بودند.

مسعود

ائتلاف علیه طالبان

جنگهای داخلی مجاهدین، با تسلط شبه نظامیان طالبان بر پایتخت پایان یافت و گروههای مجاهدین که تا پیش از آن با همدیگر می جنگیدند، ائتلافی علیه طالبان تشکیل دادند.

پس از پیروزیهای طالبان در شمال افغانستان، فرمانده مسعود از پایگاه سنتی اش در دره پنجشیر به مقاومت علیه طالبان به خصوص در مناطق شمال شرق و شمال کابل ادامه داد.

به دنبال شکست نیروهای ژنرال عبدالرشید دوستم در شمال افغانستان، فرمانده مسعود رهبری جبهه متحد مخالف با طالبان را در دست گرفت.

دره پنجشیر زادگاه و پایگاه سنتی مسعود، برای طالبان نیز همانند ارتش شوروی، غیرقابل نفوذ باقی ماند.

... پایان

فرمانده احمد شاه مسعود، پس از سالها مقاومت در برابر اشغال کشورش توسط ارتش شوروی سابق و نبرد با گروه طالبان، در نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، در اثر انفجار انتحاری دو مرد عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، کشته شد.

مسعود
خبر کشته شدن این فرمانده فقید مجاهدین که می توانست به کاهش روحیه هم رزمانش در جبهه ضد طالبان بینجامد، با چند روز تاخیر اعلام شد.

محمد قسیم فهیم که از همرزمان احمد شاه مسعود بود، پس از مسعود، توسط برهان الدین ربانی به جانشینی وی منصوب شد. آقای فهیم، پس از سقوط طالبان وزیر دفاع افغانستان و معاون اول رییس دولت، در دولتهای موقت و انتقالی شد.

لویه جرگه اضطراری افغانستان که در پایان دولت موقت تشکیل شد، به احمد شاه مسعود لقب قهرمان ملی داد و نه سپتامبر سالروز کشته شدن وی، در افغانستان "روز شهید" و تعطیل رسمی اعلام شد.

خلاصه هر گویم کم است، فقط اینکه سالروز این شهید راه ملت را به همه کافهً مسلمان دنیا به خصوص مردم افغانستان تسلیت عرض میدارم. روح اش شاد باد.

نظامیان آمریکایی در حمله انتحاری کابل کشته شدند

گزارش های رسیده از کابل از وقوع یک حمله انتحاری در مرکز این شهر حکایت دارد که تلفاتی برجای گذاشته است.
 
 
 
یک سرباز آمریکایی در کنار جسد همقطارش که در انفجار کابل کشته شده است
دو سرباز آمریکایی در انفجار انتحاری کابل کشته شدند
بر اساس گزارش های اولیه، بامداد روز جمعه، 8 سپتامبر، انفجار شدیدی که هدف آن یک خودرو نظامی آمریکایی بوده در نزدیکی ساختمان محل سفارت آمریکا در مرکز شهر کابل روی داد و به گفته منابع پلیس محلی، به کشته شدن شانزده نفر از جمله دو نظامی آمریکایی منجر شد.

عامل انفجار یک خودرو بمب گذاری شده و ظاهرا هدف آن یک خودرو زرهی آمریکایی بوده است.

محل انفجار هرچند لحظاتی پس از وقوع حادثه به وسیله نیرو های پلیس به شدت تحت مراقبت قرار گرفت و از ورود خبرنگاران به محل جلوگیری شد.

این انفجار انتحاری در نزدیکی سفارت آمریکا روی داد. محل انفجار، با کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز فاصله کمی دارد.

مب گذار انتحاری موتر (خودرو) بمبگذاری شده خود را در نزدیکی سربازان آمریکایی منفجر کرده است.

تام کالینس سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت فرمان آمریکا در کابل به خبرنگاران گفت در این حادثه دو تن از سربازان آمریکایی کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.

علی شاه پکتیاوال رییس اداره مبارزه با جرایم جنایی فرماندهی پلیس کابل کشته شدن ۱۱ تن و زخمی شدن نزدیک به ۳۰ تن را در این حادثه تایید کرد.

به گفته این مقام پلیس کابل، بیشتر قربانیان این حادثه افراد غیرنظامی هستند.

انتقال مجروحان توسط پلیس
مجروحان انفجار، به بیمارستان منتقل شدند
مجروحان پس از وقوع انفجار به سه بیمارستان مرکزی شهر کابل منتقل شده اند.

مسئولان در این بیمارستانها گفته اند که ۲۶ تن از مجروحان حادثه تحت درمان قرار دارند.

گروه طلبان در افغانستان مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است .

یک تن از شاهدان عینی انفجار انتحاری کابل گفت: "ناگهان یک صدای قوی شنیده شد من در داخل یک بس (اتوبوس) بودم، تکه های آهن به طرف اتوبوس پرتاب شد و سه نفر از همراهان ما زخمی شدند".

این شاهد افزود که یک کودک نیز در میان زخمی های انفجار بوده است.

این دومین انفجار انفجاری در یک هفته اخیر در کابل است.

انفجار در قندهار و فراه

هم زمان، گزارشهایی از وقوع یک انفجار انتحاری دیگر در ولایت قندهار در جنوب افغانستان رسیده است.

مقامات دولتی گفته اند در این انفجار که در جاده قندهار - اسپین بولدک روی داد، فقط فرد بمبگذار کشته شده است.

در ولایت فراه در غرب افغانستان نیز، در اثر انفجار یک بمب کارگذاشته شده در کنار جاده، چهار سرباز ایتالیایی تحت امر ناتو زخمی شدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته، اما حملات مشابه تاکنون به جنگجویان طالبان نسبت داده شده است.

انتقاد ملکه زیبایی مسلمان انگلستان از تونی بلر

اولین ملکه زیبایی مسلمان انگلستان تونی بلر را متهم به موضع گیری خصمانه علیه جامعه مسلمانان کرد.
 
حماسه کوهستانی
ملکه زیبایی انگلستان معتقد است تصویری منفی توسط دولت بریتانیا از مسلمانان ارائه شده است
حماسه کوهستانی نوزده ساله گفت که بیانیه های دولتی در سالگرد وقایع تروریستی هفتم جولای بیانگر" تصویری منفی" از مسلمانان است.

خانم کوهستانی که خانواده اش، در زمان طالبان افغانستان را ترک کردند، نماینده انگلستان در رقابت های ملکه زیبایی جهان در دسامبرگذشته در چین بود.

در همین حال یکی از سخنگویان دولت بریتانیا گفته است که دولت به همکاری نزدیک خود با جامعه مسلمانان ادامه می دهد.

حماسه کوهستانی که پس از بازگشت به کالج آکسبریج لندن سخن می گفت، ادامه داد:"تونی بلر مسلمانان را به عنوان کسانی که باید مشکل خود را از درون جامعه خودا حل کنند مورد خطاب قرار می دهد."

وی معتقد است این یک پیش داوری ناعادلانه از جامعه مسلمانان است و حتی مسلمانان میانه رو نیز خود را شامل آن می بینند.

نخست وزیر بریتانیا در ژوئیه گذشته به مجلس عوام گفت که مسلمانان میانه رو به اندازه کافی برای منزوی کردن تندروان از جامعه خود تلاش نکرده اند.

خانم کوهستانی که به همراه خانواده اش از دست رژیم طالبان درافغانستان فرار کرده است می گوید حملات تروریستی "سیلی واقع گرایانه"برای هشیار کردن کسانی بود که تصور می کردند بریتانیا هرگز چنین شقاوتی را تجربه نخواهد کرد.

اولویت تحصیلات

حماسه کوهستانی
حماسه می گوید تحصیلات اکنون برای وی اولویت اول محسوب می شود و ترجیح می دهد برای رفتن به دانشگاه خود را آماده کند
نامزدی خانم کوهستانی برای رقابت های ملکه زیبایی انگلستان در سال گذشته سبب خشم برخی از مسلمانان تندرو که اعتقادات سنتی در باره زنان داشتند، شد.

وی اکنون پس از یک سال گردش به دور جهان و چاپ تصاویرش در روزنامه ها و مجلات جهان به انگلستان بازگشته است تا تحصیلاتش را ادامه دهد.

او می گوید تحصیلات اکنون برای وی اولویت اول محسوب می شود و ترجیح می دهد برای رفتن به دانشگاه خود را آماده کند.

خانم کوهستانی که به چهار زبان صحبت می کند قصد دارد تا در رشته ارتباطات، علوم سیاسی و جامعه شناسی تحصیل کند.

یک سخنگوی بخش جوامع و دولت های محلی می گوید:"ما ملزم به بنا نهادن یک رابطه مستحکم و نزدیک با جامعه مسلمانان هستیم. هیچ توجیهی برای اقدامات تندروها نیست و ما هرگونه ادعایی را در این مورد که متعهد به همکاری با جامعه مسلمانان برای مقابله با افراط گرایی نیستیم، رد می کنیم."

'عملیات گسترده' نظامی در قندهار

یک سخنگوی نیروهای به رهبری ناتو در افغانستان می گوید در جریان تهاجم گسترده این نیروها در نزدیکی شهر قندهار، بیش از بیست نفر از شورشیان کشته شده اند.
 
 
 
سرباز آمریکایی در جنوب افغانستان
عملیات گسترده نظامی در ولایت قندهار آغاز شده که هدف آن راندن شورشیان طالبان از ولسوالی پنجوایی خوانده شده است
 این سخنگو افزود که شماری از سربازان ناتو نیز کشته شده اند.

این درگیری در دومین روز از آغاز یک عملیات گسترده در ولایت قندهار صورت گرفته که در آن دو هزار نفر از نیروهای ائتلاف و سربازان ارتش و پلیس ملی افغانستان شرکت دارند.

این عملیات روز گذشته در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار آغاز شد که ظرف ماه های اخیر صحنه نا آرامی های شدیدی بوده است.

مقامات در افغانستان می گویند این عملیات سه مرحله دارد که پاکسازی منطقه از وجود شورشیان، استقرار نیروهای دولتی در این مناطق و آغاز بازسازی در آن را شامل می شود.

شاهدان عینی می گویند در جریان عملیات نظامی در ولسوالی پنجوایی، تلفاتی به مردم ملکی نیز وارد آمده است.

سه هدف
 مقامات در افغانستان می گویند عملیات نظامی در قندهار سه مرحله دارد که پاکسازی منطقه از وجود شورشیان، استقرار نیروهای دولتی در این مناطق و آغاز بازسازی در آن را شامل می شود
 
برخی شاهدان عینی گفتند که در این عملیات چندین بمب به مناطق مسکونی برخورد کرده که منجر به بروز خساراتی نیز به مردم محل شده است.

مقامات محلی در قندهار تا حالا در مورد این ادعا ابراز نظری نکرده اند ولی روز گذشته والی قندهار تاکید کرد که آنها تلاش خواهند کرد در این عملیات به غیرنظامیان آسیبی نرسد.

در همین حال، مسئولان امنیتی افغان و مقامات ناتو می گویند تحقیقات نشان داده که سقوط هواپیمای بریتانیایی در قندهار که منجر به مرگ ۱۴ سرباز بریتانیایی شد، ناشی از نقص فنی بوده است.

وزارت دفاع بریتانیا با انتشار اعلامیه ای این موضوع را اعلام کرد ولی همزمان منابع طالبان ادعا کرده اند که سقوط این هواپیما بر اثر حمله آنان صورت گرفته است.

دز براون وزیر دفاع بریتانیا اظهار نظرها درباره اینکه نیروهای بریتانیایی در افغانستان فاقد تجهیزات و امکانات لازم هستند را رد کرده و در گفتگو با بی بی سی گفت که هیچگونه ارتباطی بین سقوط هواپیما و ادعای کمبود امکانات برای نیروهای بریتانیایی، وجود ندارد.

سقوط این هواپیمای بریتانیایی که روز گذشته در ولایت قندهار صورت گرفت، شمار تلفات سربازان بریتانیایی در افغانستان را از سال ۲۰۰۱ میلادی تا حالا، به ۳۶ نفر افزایش داد.