چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

فعال شدن دوباره آتش فشان ایسلند

دراثر فعال شدن دوباره آتش فشان جزیره ایسلند حداقل پانزده میدان هوایی در هسپانیا تعطیل شده و غبار آتش فشان بسوی پرتگال در حرکت است . سازمان کنترول ترافیک هوایی اروپا امروز گفت که دود و غبار آتش فشان بعداز نیمه دیشب به وقت هسپانیا وارد فضای انکشور شده که براساس پیشبینی سازمان متذکره میدان های هوایی هسپانیا حداقل تا عصر امروز تعطیل خواهند ماند. شرکت های هوانوردی هسپانیا گزارش در مورد تعداد پرواز های لغو شده منتشر نکرده اند. فعالیت آتش فشان ایسلند درماه گذشته تا مدت دو هفته دوام کرد که دراثر آن ده ها هزار پرواز

کشف دستگاه های مشروبات الکولی

پولیس ولایت بغلان دیروزسه دستگاه تولید مشروبات الکولی را در شهر پلخمری کشف نمود. احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت بغلان به گزارش میدهد، پولیس آنولایت سه دستگاه تولید مشروبات الکولی را باصد لیتر مشروب و دوصد کیلو گرام کشمش تخمر شده تخریب نموده و به ارتباط قضیه دونفررا دستگیر کرده است. طبق یک خبر دیگر، هفتا د راس مواشی که قبلآ ازساحات مختلف ولسوالی بغلان مرکزی و بغلان قدیم توسط سارقین به سرقت برده شده بود، روز گذشته از قریه شش کپه بغلان قدیم پیدا و به مالکین آن تسلیم داده شد. به ارتباط قضیه یک نفردستگیر شده است.

هشت تن از مخالفین مسلح کشته شدند

هشت تن از مخالفین مسلح درجریان وظایف جداگانه عساکر اردوی ملی که دیروز در قندز و زابل انجام شد کشته شدند.

image

هشت تن از مخالفین مسلح درجریان وظایف جداگانه عساکر اردوی ملی که دیروز در قندز و زابل انجام شد کشته شدند. دفترمطبوعاتی سخنگوی وزارت دفاع ملی گزارش میدهد. 
 
درعملیات محاربوی که دیروز توسط منسوبان قطعه عملیات های خاص و نیروهای بین المللی درولسوالی چهاردره ولایت کندز انجام شد شش تن از دهشت افگنان کشته شده است و شش حلقه ماین که جهت کار گذاری در مسیر های مختلف اماده گردیده بود، کشف شد. و درطی عملیات دیگر که ازسوی منسوبان اردوی ملی و نیروهای بین المللی درولسوالی شاه جوی ولایت زابل صورت گرفت، دو تن از دهشت افگنان کشته شده و یک تن دیگر آنان که فعالیت های تخریبی و تروریستی را تنظیم می نمود و باعث ایجاد نا آمنی ها وکارگزاری ماین ها در کنار جاده ها میگردید ، دستگیر گردیده است. در جریان فعالیت متذکره یک میل ماشیندار پیکا و یک میل کلاشینکوف بدست منسوبان شامل عملیات افتاده است

حدود 100 حلقه ماین و 95 کیلو گرام مواد انفجاریه کشف شد

مؤظفین ریاست عمومی امنیت ملی با استفاده از اطلاعات دست داشته و در یک اقدام خاص در ولسوالی حصه اول کوهستان مقداری از ماین های ضد پرسونل را کشف و به دست آورده اند.
اعلامیه که از ریاست عمومی امنیت ملی به ( آژانس خبری وخت) مواصلت نموده در ان ضمن این مطلب نگاشته است :
ماین های متذکره که تعداد آنها به 99 حلقه می رسد توسط گروه های مخالف دولت بمنظور سازماندهی و انجام فعالیتهای تروریستی دیپو و مخفی گردیده بود.
به نقل از اعلامیه، با کشف و بدست آوردن ماین های متذکره از تحقق اهداف و پلان مخالفین جلوگیری بعمل آمده است.
در اعلامیه نوشته شده که، قضیه تحت تـدقـیـق و بـــررســی قــــراردارد.
هم چنان در یک خبر دیگرمؤظفین ریاست عمومی امنیت ملی در یک اقدام خاص 95 کیلوگرام مواد انفجاریه را از ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان نیز کشف و بدست آورده اند.
اعلامیه افزوده است که، مواد متذکره که بشکل ماین خودساخت عیارگردیده بود در منطقه اسلام آباد دره سالاب این ولسوالی توسط یکتن از اعضای گروه در راه عام تعبیه و جابجا گردیده بود که مواد انفجاریه متذکره در همکاری نزدیک مردم کشف و بدست آمد.
خبر و ادیت: وخت

اعلام لحظه به لحظه نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا


کرسی‌هاتغییر
محافظه کار

محافظه کار

۳۰۶۹۷ 
کارگر

کارگر

۲۵۸-۹۱
لیبرال دمکرات

لیبرال دمکرات

۵۷

موفقیت زنان آسیایی تبار در انتخابات بریتانیا

این نامزد پیروز می گوید زنان آسیایی موفقیت چشمگیری کسب کرده اند

انتخابات عمومی اخیر در بریتانیا برای زنان آسیایی تبار موفقیتی چشمگیر به همراه داشت.

برای اولین بار شش زن آسیایی تبار توانستند به عنوان نماینده مجلس به ساختمان وست مینستر راه پیدا کنند.

پریتی پاتل

اولین مرد آسیایی تبار حدود ۱۲۰ سال پیش یعنی در سال ۱۸۹۲ به عنوان نماینده پارلمان بریتانیا به ساختمان وست مینستر راه یافت. انتخاب اولین زن سیاهپوست به عنوان نماینده، به بیش از بیست سال پیش بر می گردد.

اما انتخاب زنان آسیایی تبار به عنوان عضو پارلمان برای اولین بار در انتخابات اخیر محقق شد. حزب کارگر، تشویق زنان برای حضور فعال در انتخابات و نامزدی برای نمایندگی مجلس را امسال از سیاست های خود در مبارزات انتخاباتی قرار داده بود.

به این ترتیب در چند حوزه طرفدار حزب کارگر چندین زن آسیایی خود را نامزد نمایندگی مجلس کردند که در نهایت پنج نفر از آنها موفق شدند به پارلمان راه پیدا کنند.

حزب محافظه کار با این ایده که تمام احزاب در بعضی حوزه ها فقط کاندیدای زن معرفی کنند موافقت نکرده بود. اما به هر حال از این حزب هم یک نماینده زن آسیایی تبار به مجلس راه پیدا کرد.

پریتی پاتل، این نامزد پیروز در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون زنان آسیایی تبار نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند می گوید:

"حرف من این است که من مدت هاست در سیاست فعال بوده ام. من یک فعال اجتماعی با سابقه هستم و این موضوع را که زنانی مثل من تا کنون انتخاب نشده اند، بسیار ناراحت کننده می دانم. اما فکر می کنم الان پیروزی بزرگی کسب کرده ایم."

یکی از چالش های پیش از انتخابات در مرحله اول، ترغیب زنان آسیایی تبار به شرکت در انتخابات و نامزد شدن بود.

بعضی از آن ها از طرف خانواده هایشان منع می شدند و برخی هم در کنار کار سیاسی شان، مشغولیت های مربوط به خانه داری و بچه داری، وقت و توانی برای نامزدی نمی گذاشت. این نگرانی هم وجود داشت که در حوزه هایی که زنان آسیایی تبار نامزد می شوند، مردان آسیایی تبار به آنها رای ندهند.

اکنون پیروزی شش زن آسیایی تبار کمک خواهد کرد تا پارلمان، نمودی از جامعه مدرن بریتانیا باشد.

شمار تلفات سیلاب در افغانستان به ۸۸ تن رسید

تاخیر و مشکلات در کمک رسانی به آسیب دیدگان سیلاب در افغانستان همواره با انتقادهایی همراه بوده است. رئیس اداره مبارزه با حوادث افغانستان گفته که شمار تلفات سیلاب های اخیر در مناطق مختلف این کشور به ۸۸ نفر رسیده است. 
سیلاب 

عبدالمتین ادراک، رئیس این اداره در گفتگویی با بی بی سی گفت که ۲۰ نفر در ولایت بادغیس در غرب و ۲۱ نفر در غور، ۵ نفر در دایکندی و ۵ در بامیان، کشته شده اند.

او همچنین گفت که ۳ نفر در بغلان، ۲۰ در فاریاب، در شمال افغانستان بر اثر این سیلاب ها کشته شده اند.

پیش از این از کشته شدن ۱۴ تن دیگر در ولایت هرات، در غرب افغانستان گزارش شده بود.

رئیس اداره مبارزه با حوادث افزود که احتمال افزایش تلفات سیلاب همچنان وجود دارد.

آقای ادراک همچنین گفت که جاری سیل در پی بارش شدید باران در روزهای اخیر، که بامداد روز جمعه، ۱۷ ثور/اردیبهشت، ادامه داشته، خسارات زیادی را به بار آورده است.

ویران شدن خانه ها، پل ها، بسته شدن راهها و تخریب زمین های زراعتی شامل این خسارات در برخی مناطق آسیب پذیر بوده است.

رئیس اداره مبارزه با حوادث افغانستان افزود که هیاتهایی از سوی این اداره به ولایت آسیب دیده فرستاده شده تا ابعاد خسارات وارد شده را بررسی کنند.

این در حالی است که برخی مقام های محلی گفته اند که تا حال به افراد و خانواده های آسیب دیده کمکی نرسیده است. برخی از والی ها به بی بی سی گفته اند که آسیب دیدگان به کمک های فوری نیاز دارند.

یکی از ولایت هایی که متحمل خسارات زیاد شده، بغلان، در شمال افغانستان است. منشی عبدالمجید، والی بغلان به بی بی سی گفت که ریزش باران از نیمه روز پنجشنبه تا بامداد روز جمعه ادامه داشته است.

والی بغلان گفت که حدود ۶۰۰ هزار تن از ساکنان ولایت بغلان در اثر این سیلاب متاثر شده اند.

منشی عبدالمجید گفت در حالی که آسیب دیدگان این بارندگی به کمک های فوری نیاز دارند، هنوز هیچ گونه کمکی به آنها نرسیده است. به گفته او، آنان به مواد خوراکی، لباس و سرپناه نیاز دارند.

خبیبه سرابی والی می گوید به دلیل خراب شدن راه های بسیاری از مناطق این ولایت، هنوز نمی داند میزان تلفات سیل در این ولایت تا چه حد بوده است.

به گفته خانم سرابی، تقریبا همه راههای ولایت کوهستانی بامیان در پی جاری شدن سیل در چند روز اخیر بسته شده است.

والی بامیان گفت در حالی که آسیب دیدگان سیلاب به کمک های فوری نیاز دارند، هنوز هیچ گونه کمکی به آنها نرسیده و ادارات محلی هم امکانات برای کمک به آنان در اختیار ندارند.

درحالی که مقام های محلی در ولایت غور از نیاز مردم آنجا به کمک سخن می گویند، هنوز از کمک رسانی به آنجا خبری نیست.

هفته گذشته، یک مقام سازمان ملل متحد در کابل اعلام کرد که نهاد هایی که در افغانستان مسئول مبارزه با حوادث طبیعی و کمک رسانی به قربانیان چنین حوادثی هستند، نیاز به تغییر ساختاری دارند و در وضعیت کنونی نمی توانند به صورت موثر عمل کنند.

این مقام سازمان ملل متحد همچنین گفته بود که حاضر است برای بهبود نهاد های امداد رسانی فوری در افغانستان کمک کند و امکاناتی را که در افغانستان در اختیار سازمان ملل متحد است در اختیار این نهاد ها قرار دهند.

پیش از این نیز از نبود سیستم موثر کمک رسانی فوری به قربانیان حوادث طبیعی، شکایت هایی وجود داشت.

بیش از دو هزار نفر برای انتخابات افغانستان ثبت نام کردند

مجلس نمایندگان قانون جدید انتخابات را بی اعتبار می خواند

کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید، بیش از دو هزار نفر در سراسر این کشور برای شرکت در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده اند.

قرار است فردا (چهارشنبه، 15 ثور/اردیبهشت) مرحله ثبت نام نامزدهای انتخابات پایان یابد.

براساس آماری که کمیسیون انتخابات منتشر کرده، از مجموع افرادی که ثبت نام کرده اند، نزدیک به سه صد نفر زن هستند.

مرحله بعدی به گفته مقامات کمیسیون انتخابات، ترتیب فهرست ابتدایی از نامزدهای انتخابات و قرار دادن آن در اختیار عموم است تا اگر شکایتی نسبت به این افراد وجود داشته باشد، به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات برسد.

افغانها مدت یک هفته فرصت خواهند داشت تا شکایات خود را در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات ثبت کنند.

قانون اساسی افغانستان حکم می کند افرادی که به ارتکاب جرایم ضد بشری، جنایت یا حرمان از حقوق مدنی محکوم شده باشند، یا سن شان (برای انتخابات مجلس نمایندگان) پایین تر از بیست و پنج سال باشد حق شرکت در انتخابات ندارند.

دومین انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است در بیست و هفتم سنبله/شهریور برابر با هجدهم سپتامبر برگزار شود.

گزارشها حاکی است که اکثریت اعضای کنونی مجلس نمایندگان افغانستان، یک بار دیگر برای حضور در پارلمان دوم این کشور ثبت نام کرده اند.

قانون جنجالی

مشکلی که هنوز حل نشده، قانون انتخابات است که اختلاف نظر بر سر آن میان حکومت و پارلمان هنوز به شدت ادامه دارد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان اخیرا با صدور یک فرمان تقنینی، قانون جدید انتخابات را به مجلس نمایندگان فرستاد، اما این مجلس، قانون جدید انتخابات را با اکثریت آرا رد کرد.

این قانون اما بعدتر از سوی وزارت عدلیه/دادگستری افغانستان اجرایی اعلام شد و کمیسیون انتخابات نیز گفت که انتخابات پارلمانی را براساس همین قانون برگزار خواهد کرد.

حکومت افغانستان می گوید، مجلس نمایندگان براساس قانون اساسی نمی تواند تعدیل قانون انتخابات را در آخرین سال کاری خود در دستور کار قرار دهد، اما اعضای مجلس نمایندگان می گویند، آنها روی تعدیل قانون جدید بحث نکرده اند، بلکه آن را به عنوان یک مجموعه رد کرده اند.

از سوی هم مجلس سنای افغانستان از قانون جدید حمایت کرده و در مخالفت با تصمیم مجلس نمایندگان قرار گرفته است.

حالا با آنکه کمیسیون انتخابات افغانستان قانون جدید را عملا پیاده کرده و آمادگی های انتخابات را براساس آن پیش می برد، مجلس نمایندگان کماکان بر بی اعتبار بودن این قانون تاکید دارد.

هفت حمله انتحاری همزمان در غرب افغانستان

نیمروز

مقامات در افغانستان می گویند مردان مسلح ساختمانهای دولتی را در شهر نیمروز در جنوب غرب این کشور مورد حمله قرار داده اند.

به گفته مقامات افغان، این افراد با اسلحه سبک و جلیقه های انتحاری مجهز هستند.

گزارشهای اولیه از نیمروز حاکی است که چندین انفجار در اطراف ساختمان ولایت نیمروز صورت گرفته است.

یک مسئول دولتی در ولایت نیمروز گفت که هفت نفر از مهاجمان انتحاری، بمب های را که به بدن خود بسته بودند، منفجر کرده اند.

به گفته قاسم خضری، رئیس اجرایی ولایت نیمروز، در این حملات، گل مکی، از اعضای شورای ولایتی نیمروز و سه تن از سربازان افغان کشته شده اند.

به گفته آقای خضری، سه سرباز دیگر نیز جراحت برداشته اند.

گروه طالبان برعلاوه جنوب و شرق افغانستان، در مناطق جنوب غربی این کشور نیز فعال هستند؛ اما تا حالا این گروه مسئولیت حمله به ساختمان ولایت و شورای ولایتی نیمروز را برعهده نگرفته است.

حمله گروهی مردان مسلح به ساختمانهای دولتی در افغانستان در چندین مورد دیگر نیز صورت گرفته است.

پیش از این گروه طالبان چندین بار از روش مشابهی در حمله به ساختمانهای دولتی در کابل پایتخت و در ولایت خوست در شرق افغانستان، کار گرفته بودند.

دادگاه مامور افغان به اتهام اختلاس برگزار شد

فساد از چالش های اصلی بر سر راه دولت افغانستان است . دادگاه مبارزه با فساد اداری افغانستان نخستین جلسه  خود را با حضور یک مامور وزارت حج و اوقاف این کشور به اتهام اختلاس و گرفتن رشوه برگزار کرد.

 

این مامور وزارت حج و اوقاف که خزانه دار این وزارت بوده، در سال گذشته هنگام بازگشت از مراسم حج در فرودگاه کابل با ۳۵۰ هزار دلار دستگیر شد.

دادستان دادگاه ابتدایی او را متهم به اختلاس از خزانه وزارت حج و اوقاف و گرفتن رشوه هنگام به اجاره گرفتن هتل محل اقامت حاجیان در عربستان سعودی کرد.

اما فرد متهم گفت که او این پول ها را به دستور صدیق چکری، سرپرست سابق وزارت حج و اوقاف برای مصارف حاجیان به عربستان سعودی انتقال داده بود، ولی به دلیل این که این پول مصرف نشد، آن را دو باره به کشور آورد.

او در مورد گرفتن رشوه هنگام اجاره محل اقامت حاجیان اتهام دادستان را نپذیرفت و گفت که صلاحیت او در سطحی نبود که از کسی رشوه بگیرد. او گفت که صلاحیت به اجاره گرفتن محل اقامت حاجیان به دست کمیسیونی بود که از سوی حکومت برای این کار توظیف شده بود.

این مامور پیشین وزارت حج و اوقاف گفت اگر در این مورد رشوه گرفته شده باشد، توسط مسئولان وزارت و اوقاف و اعضای این کمیسیون گرفته شده است. اما او در کل انکار نکرد که رشوه گرفته نشده و یا اختلاس نشده باشد.

خزانه دار وزارت حج و اوقاف انتقاد کرد که بجای مجرمان اصلی، ماموران پایین رتبه و بی گناه قربانی می شوند تا افراد قدرتمندی که به گفته او در این مورد دخیل اند نجات یابند.

او گفت: "نه به من کسى به نام چکرى رشوه داده و نه من از کسى پول اخذ کرده ام و نه هم از موضوع خبر دارم. متاسفانه آقاى چکرى به من ۳۶۲ هزار دلار به طور امانت داده بود و من در این مورد اسناد و شواهد هم دارم. این پولی که همراه من دستگیر شده همه پول مردم است. من متاسفم که حقیقت در کجاست و زجر و شکنجه را چه کسانى می بینند." 

حامد کرزی در کنفرانس مبارزه با فساد در کابل

 

 هر چند حامد کرزی بارها از تشدید مبارزه با فساد سخن گفته، اما منتقدان او را متهم به کاری کرده است

سال گذشته هنگام انتقال حاجیان برای شرکت در مراسم حج اتهامهایی در مورد گرفتن رشوه و اختلاس مطرح شد و در پی آن دادستانی کل دستور بازداشت صدیق چکری، سرپرست وزارت حج و اوقاف را صادر کرد.

اما آقای چکری که پیش از صدور این دستور از کشور خارج شده بود، تا حال به کشور بازنگشته و حاضر به پاسخگویی در مورد این اتهامها نشده است.

او به طور مکرر از محل اقامت خود در لندن این اتهامات را رد کرده و آن را توطئه سیاسی خوانده است.

فساد یکی از چالش های اصلی بر سر راه دولت افغانستان شمرده می شود. منتقدان دولت و شماری از کشورهای غربی از دولت افغانستان انتقاد کرده اند که در مبارزه با آن کار کافی انجام نداده است.

هر چند دولت افغانستان قبول دارد که نهادهای دولتی آغشته به فساد است، اما انتقادها علیه خود در مورد کم کاری در زمینه مبارزه با فساد را همواره رد کرده است.