چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

افغانستان در فهرست 'مخالفان آزادی مذهب'

 
 
مرد افغان درحال عبادت در پشت بام مسجد عیدگاه کابل

افغانستان در صدر فهرست شش کشوری قرار دارد که ایالات متحده آمریکا، به تازگی نام آنها را به کشورهای آسیایی مخالف آزادی مذهب افزوده است.

برونئی، هند، لائوس، پاکستان و سریلانکا، پنج کشور دیگری هستند که به همراه افغانستان، به فهرست کشورهای مانع حق آزادی مذهب اضافه شده اند.

وزارت خارجه آمریکا قبلا برمه (میانمار)، چین، اریتره، ایران، کره (کوریا) شمالی، عربستان سعودی، سودان و ویتنام را در فهرست "سیاه" کشورهای متخلف از حق آزادی انتخاب مذهب قرار داده بود.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر و آزادی مذهب در افغانستان، به "گامهای مثبت" دولت جدید این کشور در راستای آزادی مذاهب که در قانون اساسی آن تصریح شده، اشاره شده است.

در ابتدای این گزارش که روز جمعه 15 سپتامبر منتشر شده، به تصویب قانون اساسی افغانستان اشاره شده است که حق مذاهب دیگر در اجرای مراسم مذهبی شان را به رسمیت شناخته است.

'گامهای مثبت'

عبدالرحمان
عبدالرحمان، شهروند مسیحی افغان، در افغانستان به اعدام محکوم شده بود
در بخشی از این گزارش آمده است:"با وجود اینکه دولت افغانستان، عموماً به آزادی مذهب احترام می گذارد، سالهای حاکمیت طالبان و ضعف نهادهای دموکراتیک، در نابردباری آشکار منجر به گسترش آزار مذهبی و در مواردی خشونت علیه مسلمانان اصلاح طلب و اقلیت مذهبی نقش داشته است".

قوه قضاییه افغانستان، در ماه حمل (مارس) گذشته، عبدالرحمان شهروند افغان را که از اسلام به مسحیت گراییده بود، به اعدام محکوم کرد. این اقدام، با واکنش منفی سازمانهای مدافع حقوق بشر و سران کشورهای غربی مواجه شد. عبدالرحمان، پیش از آنکه حکم دادگاه در باره او اجرا شود، به گونه مرموزی از افغانستان خارج شد و از دولت ایتالیا پناهندگی گرفت.

در یک مورد دیگر، علی محقق نصب، روزنامه نگار دگر اندیش افغان، به جرم نوشتن مقاله ای در مورد ارتداد در اسلام، توسط دادگاه ابتدایی به اعدام محکوم شد، اما دادگاه اسیتناف، او را تبرئه کرد.

علی محقق نصب
علی محقق نصب
وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود، به این دو پرونده اشاره کرده و رهایی عبدالرحمان و محق نصب را، ستوده است: "دولت افغانستان، همچنین به مشی بین المللی آزادی مذهب جواب مثبت داد و در دو پرونده مشهور محقق نصب و عبدالرحمان، عملکرد موثری داشت".

این در حالی است که حکم دادگاه افغانستان در مورد عبدالرحمان، تغییری نکرده بود و او به علت آنچه "بیماری" خوانده شد، از بازداشت رها به طور نامشخصی، از افغانستان خارج شد.

بپیش از آن، پارلمان افغانستان با آزادی عبدالرحمان مخالفت کرد و اعلام کرد که این فرد که از دین اسلام برگشته، حتی با اجازه دادگاه، حق خارج شدن از کشور را ندارد.

پارلمان افغانستان همچنین از نیروهای امنیتی خواسته بود از خروج عبدالرحمان از کشور جلوگیری کند.

عبدالرحمان که در کشورش با مجازات اعدام روبرو بود، یک روز پس از اعتراض پارلمان به رهایی خود، افغانستان را به مقصد ایتالیا، کشوری که به او پناهندگی داده است، ترک کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد