چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

دولت ایران به 'اقدامات برخی مقامات افغان' اعتراض کرد

دولت ایران نسبت اظهارات برخی مقامات افغان و تظاهرات اعتراضی نسبت به خبر اعدام شهروندان افغان در ایران اعتراض کرده است.

به گزارش وزارت امور خارجه ایران، مدیرکل آسیای غربی این وزارتخانه با احضار سید معصوم بدخش، کاردار سفارت افغانستان در تهران، "مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به تحرکات صورت گرفته در افغانستان و اقدامات غیرمسئولانه برخی مقامات این کشور" علیه ایران را به وی ابلاغ کرد.

براساس این گزارش، این مقام وزارت امور خارجه تحرکات اخیر علیه ایران در افغانستان را "مشکوک" دانست و "نسبت به اظهارات غیرسازنده برخی مسئولان افغان که استناد به اخبار بنگاه های دروغ پراکنی صورت گرفته است، ابراز نگرانی کرد."

رادیو دولتی ایران با پخش این گزارش افزوده است که اخیرا برخی از مطبوعات افغانستان با استناد به "اخبار اغراق آمیز،جعلی و بی پایه و اساس" درباره برخورد با آوارگان افغان مقیم ایران، علیه کشورمان جنجال رسانه ای به راه انداخته اند."

کاردار سفارت افغانستان در تهران در پی انتشار گزارش هایی در مورد اعدام تعدادی از شهروندان افغانستان و برگزاری تظاهرات اعتراضی در واکنش به این گزاش ها به وزارت خارجه احضار شده است.

دو روز پیش، گروهی از ساکنان کابل در اعتراض به آنچه که بدرفتاری دولت جمهوری اسلامی ایران با پناهندگان افغان می خواندند در برابر سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زدند و علیه برخی مقامات ایرانی شعار دادند.

پیشتر، کمیسیون امنیت ملی افغانستان گفته بود که شش شهروند این کشور در ایران به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند اما تظاهرکنندگان کابل و تعدادی از نمایندگان پارلمان این کشور شمار اعدام شدگان را به مراتب بیشتر می دانستند.

همچنین اخباری در افغانستان منتشر شده بود حاکی از اینکه بیش از پنجهزار تبعه افغان در ایران زندانی و چند صد تن از آنان در انتظار اجرای حکم اعدام هستند اما مقامات ایرانی این خبر را تکذیب کردند و به گزارش رسانه های داخلی ایران، روز یکشنبه این هفته یک کارمند ارشد سفارت ایران در کابل در ملاقات با رئیس سنای افغانستان این اخبار را شایعات نادرست توصیف کرد.

با اینهمه، تظاهرکنندگان کابل از مقامات دولت خود خواستند تا موضوع امنیت شهروندان افغان در ایران را با جدیت دنبال کند.

در تظاهرات کابل، که با حضور نجیب الله کابلی، از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان برگزار شد، تظاهرکنندگان دولت ایران را به بازداشت گسترده مهاجران و پناهجویان افغان در ایران متهم کردند.

در حال حاضر، چند صد هزار شهروند افغان به صورت مهاجر و پناهنده در ایران حضور و به مشاغل گوناگون اشتغال دارند اما مقامات دولت ایران خواستار بازگشت آنان به کشور خود هستند.

مرز طولانی ایران و افغانستان هم از جمله گذرگاه های اصلی تجارت مواد مخدر محسوب می شود و با وجود تلاش ماموران ایرانی برای نظارت بر عبور و مرور از این مرز، رفت و آمد بدون مجوز در بسیاری از نقاط آن جریان دارد.

به گزارش وزارت امور خارجه ایران، کاردار سفارت افغانستان در تهران وعده داد که ناخرسندی و نگرانی دولت ایران در مورد رویدادهای اخیر را به آگاهی دولت خود برساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد