چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

مسایل جنسی گرفته شده از بی بی سی

چهارشنبه: سلامت و روابط جنسی، مجموعه دوم
 
سارا ناصر زاده
سارا ناصر زاده پژوهشگر و روان درمانگر جنسی
اثر مواد مخدر و الکل بر روی سلامت و عملکرد اندام های جنسی (3)

در قسمت دوم برنامه جام جهان نمای روز چهارشنبه، برنامه درگوشی ها را می شنوید. این برنامه بعد از ساعت 9 شب به وقت ایران (ساعت 5:30 دقیقه به وقت GMT) پخش می شود.

برنامه این هفته درگوشی ها سومین برنامه ای است که دکتر سارا ناصر زاده، به موضوع اثرات مواد و مشروبات الکلی بر روی سلامت و عملکرد اندام های جنسی می پردازد. در هفته های پیش در مورد اثرات این مواد بر روی روان و عملکرد اندام های جنسی صحبت کردیم و این هفته در مورد اثر آنها بر رفتار و روابط جنسی بحث می کنیم.

علاوه بر اثراتی که مصرف این مواد بر روی روان و جسم افراد دارند ناراحتی های دیگری هم ممکن است بر اثرمصرف انواع مواد یا مشروبات الکلی بوجود بیاید که ممکن است کمتر به آنها فکر کرده باشید...

از شنوندگان عزیز دعوت می شود سئوال ها، تجربیات و نظراتشان در این مورد یا موارد دیگر را با ما در میان بگذارند. سئوال های خود را در این زمینه یا مسائل دیگر، می توانید به doctorsara@bbc.co.uk بفرستید.

موضوع هفته بعد: پاسخ به سئوالات رسیده در مورد خود ارضایی و انزال زودرس

اگر مایلید سئوالات و نظراتتان را در برنامه مطرح کنید می توانید با پیامگیرهای ما در دوبی: ۰۰۹۷۱۴۳۶۸۸۹۱۹ و لندن: ۰۰۴۴۲۰۷۵۵۷۲۵۴۶ و ۰۰۴۴۲۰۷۲۴۰۴۸۳۳ تماس بگیرید و یا می توانید شماره تلفن خود را بگذارید تا ما با شما تماس بگیریم.

همچنین می توانید برای ما به شماره 00447786202223 پیام کوتاه متنی یا SMS بفرستید.

سری دوم برنامه درگوشی ها روزهای چهارشنبه از رادیو فارسی بی بی سی پخش می شود. در این دوره از برنامه ها سارا ناصرزاده پژوهشگر، روان درمانگر جنسی و مشاور زوج ها به مسائل مرتبط با روابط عاطفی و جنسی می پردازد و به پرسش های رسیده پاسخ می دهد.

اگر مایلید برای ما نامه بنویسید، نامه های خود را به نشانی
BBC Persian Section
Bush House
Strand
London
WC2B 4PH
UK

حتما سن، جنس و محل اقامت خود را ذکر کنید. می توانید از نام مستعار نیز استفاده کنید. پاسخ سئوال های خود را در برنامه بشنوید. از پاسخ دادن به سئوالات به صورت خصوصی معذوریم.

ساعت پخش این برنامه ها ۵:۳۰ به وقت گرینویچ ، ساعت ۹ شب به وقت ایران است. برنامه درگوشی ها بر روی موج متوسط ۲۲۸ مترفرکانس ۱۳۱۴ کیلوهرتز و موجهای کوتاه ۲۱ و ۴۹ متر فرکانسهای ۱۳۶۱۰ و ۶۰۹۰ کیلوهرتز پخش می شود.

متن و صدای برنامه ها








دو دستیار صدام حسین اعدام شدند

از بغداد گزارش می رسد که دو تن دیگر از محکومان پرونده کشتار دجیل نیز اعدام شده اند.
 
برزان التکریتی و عواد حامد
بسیاری از سازمانهای بین المللی خواستار خودداری از اعدام برزان ابراهیم و عواد حامد شده بودند
سخنگوی دولت عراق اعلام کرده است که برزان ابراهیم التکریتی، برادر ناتنی صدام حسین و رییس سازمان اطلاعات، و عواد حامد البندر، قاضی دادگاه انقلاب در رژیم سابق عراق که همراه با صدام حسین به اعدام محکوم شده بودند، سحرگاه روز دوشنبه، 15 ژانویه، به دار آویخته شده اند.

پیش از صدور اطلاعیه رسمی دولت عراق، تلویزیون دولتی اعدام این دو نفر را گزارش کرده و معاون وزیر خارجه عراق نیز در مصاحبه ای با بی بی سی گفته بود که به باور وی این گزارش درست است.

نخستین گزارش در مورد اجرای حکم اعدام در مورد این دو مقام رژیم سابق عراق اوایل روز دوشنبه انتشار یافت اما تا چند ساعت رسما تایید نشده بود.

به گفته سخنگوی دولت عراق، در اتفاقی غیر عادی، هنگام اعدام برزان ابراهیم، سر وی از بدن جدا شد.

برزان ابراهیم تکریتی، 56 ساله، و عواد حامد البندر، 62 ساله، از جمله هشت متهم پرونده کشتار 143 تن از شیعیان شهرک دجیل بودند که پس از سوء قصد نافرجام به جان صدام حسین در این شهرک در ژوئیه سال 1982 دستگیر و کشته شدند.

اعدام صدام حسین
نحوه اجرای حکم اعدام صدام حسین انتقاداتی را در پی آورد

دادگاه رسیدگی به این پرونده علاوه بر صدام حسین، برزان ابراهیم و عواد حامد را به اعدام با چوبه دار و سایر متهمان را به دوره های حبس محکوم و یکی از آنان را تبرئه کرد.

پس از تایید احکام اعدام این سه نفر توسط دادگاه تجدید نظر، صدام حسین روز 30 دسامبر - بیش از دو هفته پیش - به دار آویخته شد.

حامد البندر متهم بود که با برپایی دادگاه های نمایشی احکام اعدام گروهی از بازداشت شدگان دجیل را صادر کرده است.

شهرک دجیل از جمله مراکز فعالیت و نفوذ گروه های شیعه مخالف رژیم صدام حسین توصیف شده است.

احتمال به دار آویختن این دو محکوم پرونده دجیل در حالی گزارش می شود که انتشار تصاویر ویدیویی مخفیانه ای که از اجرای حکم اعدام صدام حسین گرفته شده بود انتقاداتی را در پی آورد.

این تصاویر نشان می داد که متهم در لحظات قبل از اجرای حکم هدف توهین مامورانی قرار گرفت که بعضی از آنان شعارهایی به حمایت از مقتدا صدر، از روحانیون تندرو شیعه، سر داده بودند.

در هفته های اخیر، تعدادی از گروه های مدافع حقوق بشر و شخصیت های بین المللی، از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تخفیف مجازات محکومین به اعدام در پرونده دجیل شده بودند و جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق نیز از دولت خواسته بود اجرای حکم را به تعویق اندازد.

دادگاه رسیدگی به پرونده دجیل، طاها یاسین رمضان، معاون رییس جمهوری در زمان رژیم سابق عراق را به حبس ابد محکوم کرده اما دادگاه تجدید نظر این مجازات را کافی ندانسته و دستور رسیدگی مجدد به پرونده وی را داده است.

بوش: نحوه اعدام صدام تاثیر منفی داشت

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، ضمن دفاع از سیاست خود در عراق نحوه اعدام صدام حسین را باعث خدشه دار شدن وجهه دولت عراق دانسته است.
 
بوش
بوش: به نظر می رسید که اعدام صدام حسین به جای اجرای عدالت نوعی انتقام جویی است
رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت که گرچه صدام حسین از محاکمه ای برخوردار شد که رژیم سابق عراق از اکثر مردم این کشور دریغ می داشت اما نحوه اعدام وی به نحوی بود که به جای اجرای عدالت، نوعی انتقام جویی به نظر می رسید.

آقای بوش گفت که از چگونگی اجرای احکام اعدام رهبران سابق عراق خرسند نبوده و به خصوص احساس می شد که در ماجرای اعدام صدام حسین عراقی ها به شکلی ناشیانه عمل کرده اند.

صدام حسین، رییس جمهوری سابق عراق، روز 30 دسامبر اعدام شد اما تصاویر ویدیویی غیر مجاز از نحوه اجرای حکم نشان می داد که ماموران عراقی به وی اهانت کرده اند.

رییس جمهوری آمریکا گفت که این واقعه جلب حمایت افکار عمومی آمریکاییان از دولت عراق را دشوارتر کرده است.

آقای بوش افزود که در حالیکه وی می کوشید مردم آمریکا را قانع کند که دولتی در عراق بر سر کار است که می کوشد این کشور را متحد کند و امور را به پیش ببرد، ماجرای اعدام صدام این احساس را پدید آورد که این دولت هنوز تا بلوغ و پختگی سیاسی فاصله دارد.

وی گفت که از سرعت پیشرفت امور در عراق راضی نیست و افزود که سال گذشته از وضعیت آن کشور احساس رضایت می کرد و تصور می کرد که این کشور می تواند به طور موثر اداره شود.

خستگی از جنگ

رییس جمهوری آمریکا در عین دفاع از سیاست اعلام شده خود در باره عراق تایید کرد که سال 2006، بدون تردید سالی پر دردسر در عراق بوده است.

بوش و مالکی
جورج بوش تلویحا از عملکرد دولت عراق ابراز ناخرسندی کرده است

وی همچنین گفت که برخی از مردم آمریکا به تدریج نشانه های خستگی از جنگ را از خود نشان می دهند و نسبت به برنامه اعلام شده وی برای عراق بدبینی و تردید وجود دارد.

مصاحبه رییس جمهوری آمریکا در حالی پخش می شود که سیاستمداران حزب مخالف دموکرات، که اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در اختیار دارند و چند تن از سیاستمداران حزب جمهوریخواه، سیاست جدید آقای بوش در مورد عراق را مورد انتقاد قرار داده اند.

اعضای حزب دموکرات در سنای آمریکا گفته اند که در نظر دارند اواخر هفته جاری بیانیه ای حاوی مخالفت با سیاست آقای بوش در عراق را به رای گیری بگذارند.

در عین حال، آنان گفته اند که با اختصاص منابع مالی لازم برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق و اعزام نفرات جدید مخالفت نمی کنند بلکه مصوبه مورد نظر آنان صرفا به منزله ابراز ناخرسندی از سیاست دولت خواهد بود.

فراکسیون اکثریت مجلس نمایندگان نیز اعلام داشته که پس از اعلام مصوبه مجلس سنا، بیانیه مشابهی را تصویب خواهد کرد.

در واکنش به تصمیم جمهوریخواهان، یکی از مقامات کاخ سفید هشدار داده است که اعضای کنگره باید نتیجه اقدامات خود را در نظر داشته باشند و تاثیر منفی چنین مصوبه ای بر روحیه نیروهای آمریکایی و حامیان دموکراسی در عراق را نادیده نگیرند.

تصویب همزمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در ایران

مجلس شورای اسلامی ایران به برگزاری همزمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور رأی داد، در حالی که سخنگوی شورای نگهبان پیشاپیش این رأی را خلاف قانون اساسی دانسته و رئیس مجلس نیز مخالفت خود را با آن اعلام کرده است.
 
مجلس شورای اسلامی
نمایندگان بدون اجازه موکلانشان نمی توانند مدت دوره نمایندگی خود را افزایش دهند
بنابر مصوبه مجلس، انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و دهمین دوره ریاست جمهوری باید به صورت همزمان و در سال 2009 میلادی (1388 خورشیدی) برگزار شود تا از آن پس این دو انتخابات در دوره های بعدی نیز با یکدیگر همزمان گردند.

از 220 نماینده مجلس که در رأی گیری برای این طرح حاضر بوده اند، 131 تن به آن رأی موافق، 72 نفر رأی مخالف و پنج نفر رأی ممتنع داده اند.

طراحان این طرح می گویند فاصله یکساله میان پایان یافتن دوره مجلس و دولت باعث می شود لوایحی که دولت به مجلس می فرستد، رسیدگی نشده باقی بماند چراکه نمایندگان مطمئن نخواهند بود دولتی که به فاصله کمتر از یک سال روی کار خواهد آمد خواهان تصویب این لوایح باشد.

کاهش هزینه انتخابات نیز از جمله دیگر دلائلی است که در دفاع از همزمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مطرح شده است.

اما همان گونه که مخالفان این مصوبه در مجلس نیز تصریح کرده اند، برای همزمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری باید طول دوره هفتم مجلس بیش از یک سال افزایش یابد که چنین امری مخالف با اصل 68 قانون اساسی ایران است که بر چهارساله بودن دوره نمایندگی مجلس صراحت دارد و از سوی دیگر، نمایندگان بدون اجازه موکلانشان نمی توانند مدت دوره نمایندگی خود را افزایش دهند.

مجلس شورای اسلامی نیز صلاحیت اعمال تغییر بر قانون اساسی را ندارد و هرگونه تغییری در مفاد قانون اساسی مستلزم همه پرسی است.

راه حلی که برای همزمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بدون تغییر در قانون اساسی مطرح می شود این است که انتخابات مجلس دیرتر از زمان موعد برگزار شود اما تغییر در زمان برگزاری انتخابات مجلس باید به ‌پیشنهاد رئیس جمهور او با تصویب سه چهارم نمایندگان مجلس انجام شود.

این در حالی است که دولت مخالفت خود را با برگزاری همزمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اعلام کرده است.

از جمله دیگر مخالفان عمده برگزاری همزمان این دو انتخابات، غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی است.

در صورتی که شورای نگهبان، همان گونه که سخنگوی این شورا نیز تصریح کرده، مصوبه برگزاری همزمان انتخابات را خلاف قانون اساسی بداند اما نمایندگان مجلس همچنان بر آن پافشاری کنند، این مصوبه برای تصمیم گیری نهائی به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده خواهد شد.

آمریکا اطمینان داد قصد حمله به ایران را ندارد

کاخ سفید بار دیگر با رد برخی گمانه زنی ها درباره برنامه ریزی آمریکا برای حمله به ایران، خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مشکلات میان تهران و واشنگتن شده است.
 
تونی اسنو
تونی اسنو گفت اطمینان خاطر می دهد که آمریکا قصد حمله به ایران را ندارد
تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس گفت: "بگذارید به شما و دیگران اطمینان خاطر دهم که قصد نداریم به ایران حمله کنیم. در این حال قصد داریم به راهبرد خود برای اعمال فشار بر دولت ایران برای پذیرفتن راهی که به نفع دولت و مردم ایران است، ادامه دهیم. این راه برای اقتصاد این کشور و رابطه آن با همسایگانش هم مفید است."

این در حالی است که سخنان مقام های عالی رتبه آمریکایی در روزهای گذشته، نگرانی هایی را درباره رویارویی نظامی این کشور با ایران به همراه داشته است.

این هشدارها با سخنان چهارشنبه گذشته جورج بوش رییس جمهور آمریکا که ایران را متهم به دست داشتن در حمایت از شبه نظامیان در عراق کرد آغاز شد.

پس از آن نیز دیک چنی معاون رئیس جمهور و وزیران خارجه و دفاع آمریکا به اظهار نظر درباره آنچه دخالت ایران در عراق می نامند پرداختند.

همزمان اعزام دومین ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس بر نگرانی ها افزوده است.

مقام های آمریکایی استقرار قریب الوقوع ناو هواپیمابر استنیس و هفت ناو همراه آن را هشداری برای مقام های ایرانی عنوان کرده اند.

ناو هواپیمابر
آمریکا اخیرا دو ناو هواپیمابر را به خلیج فارس اعزام کرده است

در این حال آقای اسنو با رد سوال خبرنگاران درباره تحریک آمیز بودن این حرکت، بار دیگر با متهم کردن جمهوری اسلامی به دست داشتن در قتل سربازان آمریکایی، دخالت ایران در امور داخلی عراق را غیرسازنده خواند.

وی گفت: "حرکت به سوی تولید سلاح هسته ای و بر طبل کوبیدن آن به سبک آقای احمدی نژاد حرکتی است که باید به عنوان اقدام تحریک آمیز شناخته شود. وقتی شما به اطراف جهان سفر می کنید و خواستار مرگ هزاران نفر می شوید، کار تحریک کننده ای انجام داده اید. حضور در داخل خاک عراق و کمک به قتل سربازان آمریکایی در این کشور است که به عنوان حرکت تحریک آمیز شناخته می شود."

جمهوری اسلامی بارها اتهام های مطرح شده درباره مسائل ذکر شده را رد کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین با اشاره به آنچه کمک نیروهای ایرانی به شبه نظامیان عراقی خواند، تاکید کرد آمریکا با افرادی که به قتل سربازان ایالات متحده و غیرنظامیان عراقی در خاک این کشور کمک می کنند، برخورد نظامی خواهد کرد.

از سوی دیگر جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، نیز در گفتگو با یک کانال تلویزیونی در این کشور هشدار داد که آمریکا باید مشکل خشونت ها در عراق را حل کند وگرنه این خشونت ها از کنترل خارج شده و ایران را "گستاخ" خواهد کرد.

آقای بوش ابتدا در سخنرانی مهم هفته گذشته خود درباره تغییر استراتژی نظامی اش در عراق یکی از عواقب ناکامی در آن کشور را "دلیر" شدن ایران عنوان کرده بود.

'ستاره افغان': رقابت جوانان آوازخوان

شاید کمتر کسی را در شهرهای بزرگ افغانستان سراغ گرفت که با نام برنامه تلویزیونی ستاره افغان آشنایی نداشته باشد.
 
 
 
نشان ستاره افغان
برنامه ستاره افغان در مدت کم محبوبیت زیادی در میان جوانان افغان کسب کرد
این برنامه هر هفته یک بار از تلویزیون خصوصی طلوع در افغانستان پخش می شود و در آن جوانان افغان با اجرای آهنگ های افغانی بر سر کسب لقب ستاره افغان با هم رقابت می کنند.

این روزها دومین دور برنامه ستاره افغان وارد مراحل نهایی خود شده و رقابت میان کمتر از پنج آوازخوان جوان که تا حالا از آزمون های مختلف گذشته اند، ادامه دارد.

به گفته مجریان برنامه ستاره افغان، در آغاز ثبت نام برای شرکت در این برنامه که در شهرهای مختلف افغانستان برگزار شد، صدها جوان افغان نام نویسی کردند که شماری از آنها موفق به سپری کردن آزمون ورودی به برنامه ستاره افغان نشدند و تعدادی دیگر نیز پس از اجرای آهنگ هایی روی ستیژ (سکو) از دیگران عقب افتادند.

آنگونه که مجریان این برنامه تلویزیونی می گویند آوازخوانان جوان در برنامه ستاره افغان از طریق رای مردم (SMS) از یک مرحله به مرحله دیگر می روند و انتخاب نهایی ستاره افغان نیز بر اساس همین روش صورت می گیرد.

در کنار این داورهای نیز بر روند برنامه و آوازخوانی شرکت کنندگان نظارت می کنند.

تبلیغات

موضوع جالب توجهی که در برنامه ستاره افغان دیده می شود، روشهای تبلیغاتی هواداران شرکت کننده در این برنامه در میان مردم است.

شماری از هواداران شرکت کنندگان برنامه ستاره افغان که عمدتا دوستان و یا خویشان آنان هستند، در میان حلقات مختلف مردم از جمله دانش آموزان و محصلان دانشگاه ها به تبلیغات می پردازند و از آنان می خواهند به این یا آن شرکت کننده رای دهند.

صحنه های تبلیغات برای رای دادن به شرکت کنندگان ستاره افغان، بیشتر آدم را به یاد روش های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی افغانستان می اندازد که البته نه به آن گستردگی ولی با استفاده از طریقه های همسانی صورت می گیرد.

کاپی از غرب؟

نسخه افغانی
گروهی از شرکت کنندگان ستاره افغان روی استیژ (عکس از سایت ستاره افغان)
 شماری به این باور هستند که برنامه ستاره افغان نسخه کاپی شده از تلویزیونهای غربی و هندی است
 
برنامه ستاره افغان از نظر ساختار، مشابهت های زیادی با نمایش تلویزیونی آمریکان آیدول (American Idol) و یا نمایش سا ری گه مه په از تلویزیونهای غربی و هندی دارد و شماری به این باورند که ستاره افغان نسخه کاپی شده از این برنامه هاست.

تا جایی که در اولین دور برنامه ستاره افغان بیشتر شرکت کنندگان آهنگ های غیرافغانی چون هندی، ایرانی و... را برای اجرا انتخاب می کردند که این روش بعدتر از سوی مجریان برنامه ستاره افغان ممنوع قرار داده شد.

با این حال ستاره افغان در مدت کمی که از عمرش می گذرد توانست محبوبیت زیادی در میان جوانان افغان پیدا کند.

اکثریت این برنامه را به شکل دوامدار دنبال می کنند و به شرکت کنندگان مورد نظر خود رای می دهند.

نخستین ستاره افغان

این دومین دور از برنامه ستاره افغان از تلویزیون طلوع است.

روشهای تبلیغاتی
 شماری از هواداران شرکت کنندگان برنامه ستاره افغان که عمدتا دوستان و یا خویشان آنان هستند، در میان حلقات مختلف مردم از جمله دانش آموزان و محصلان دانشگاه ها به تبلیغات می پردازند و از آنان می خواهند به این یا آن شرکت کننده رای دهند
 
دور اول آن سال گذشته برگزار شد و شکیب همدرد که ظاهرا در میان سایر شرکت کنندگان خوبتر درخشید، لقب اولین ستاره افغان را بدست آورد.

شکیب همدرد در این اواخر یکی دو آهنگ تصویری نیز ضبط کرده که جایگاه خوبی را در میان آهنگ های درخواستی در برنامه های تفریحی تلویزیونها و رادیوهای کابل به خود اختصاص داده است.

الله گل دانه دانه دانه دانهجدایی ها نمانه (نماند) - اگر کنده شود از ملک مردم آب و دانهبه شهر خود بسازم از محبت آشیانه... اولین آهنگی است که آقای همدرد ضبط کرده و ظاهرا با استقبال گرمی در افغانستان روبرو شده است.

حضور دختران

نمایش برنامه ستاره افغان در کشوری که حدود پنج سال پیش آوازخوانی در آن رسما از سوی رژیم طالبان ممنوع شده بود، دستاورد مهمی پنداشته می شود.

سنت ها
یک شرکت کننده برنامه ستاره افغان (عکس از سایت ستاره افغان)
 حضور دختران جوان افغان در پرده تلویزیون و آن هم در حال اجرای آهنگ، در جامعه ای افغانستان که هنوز هم سخت پابند سنتها و رسم و رواج های کهنه است موضوع قابل توجهی به شمار می رود
 
در این برنامه در کنار پسران، دختران افغان نیز شرکت می کنند.

حضور دختران جوان افغان در پرده تلویزیون و آن هم در حال اجرای آهنگ، در جامعه ای افغانستان که هنوز هم سخت پابند سنتها و رسم و رواج های کهنه است موضوع قابل توجهی به شمار می رود.

در اولین دور برنامه ستاره افغان فرحناز یوسفی، جوان هفده ساله از میان بیش از هزار شرکت کننده این برنامه، به مقام پنجم رسید و لقب "بهترین بانوی افغان" را کسب کرد.

در دور دوم ستاره افغان نیز شماری از دختران شرکت کردند ولی هیچ کدام نتوانستند به مراحل نهایی راه یابند.

شماری از دختران شرکت کننده در برنامه ستاره افغان می گویند برای حضورشان در پرده تلویزیون و اجرای آهنگ، با مشکلات زیادی در اجتماع روبرو شده اند، از اعضای خانواده های خود طعنه شنیده اند و یا حضورشان در بازارها و اجتماعات مردم با تبصره های همراه بوده است.

'کشف استعدادها'

با آنکه شرکت کنندگان در برنامه ستاره افغان آموزش های ویژه ای آوازخوانی ندیده اند و ظاهرا قرار هم نیست که مجریان برنامه ستاره افغان چنین برنامه های را بعدتر برای این افراد برگزار کنند، ولی به هر حال تجربه آوازخوانی برای این جوانان آن هم در پرده تلویزیون خالی از سود نیست.

بسیاری در افغانستان به این باور دارند که این اقدام در کشف استعدادهای پنهان جوانان کمک می کند و اگر این ظرفیت ها از سوی ارگانهای مسئول رشد داده شود، نسل جوانی در عرصه موسیقی و آوازخوانی افغانستان ظهور خواهد کرد.

ناتو: یک فرمانده ارشد طالبان بازداشت شده است

نیروهای مشترک ناتو و ارتش افغانستان از دستگیری یک تن از فرماندهان ارشد طالبان در جنوب کشور خبر داده اند.
 
طالبان
ناتو گفته است تلاش خود را بر حمله به رهبران طالبان متمرکز خواهد کرد
ناتو در بیانیه ای که به این مناسبت منتشر کرده، از فرد دستگیر شده نام نبرده، اما گفته است که او سه شنبه شب، طی یک حمله در ولسوالی گرشک ولایت هلمند بازداشت شده است.

نیروهای ناتو می گویند فرمانده دستگیر شده طالبان، هم اکنون تحت نظارت قرار دارد.

گزارشگر بی بی سی در ولایت هلمند می گوید مقامات محلی این ولایت، از دستگیری یک فرمانده ارشد طالبان، ابراز بی خبری کرده اند.

اما قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان می نامد، ادعای بازداشت یک فرمانده ارشد این گروه را رد کرده است.

او گفته است که در ولسوالی گرشک، هیچ یک از افراد طالبان اسیر نشده است.

مقامات ناتو در آغاز سال جدید میلادی اعلام کردند که در این سال، از تاتکتیکهای نوین در مبارزه با طالبان استفاده خواهند کرد و تلاش آنها بر حمله به رهبران این گروه متمرکز خواهد بود.

سه هفته پیش، نیروهای ناتو از کشتن ملا اختر عثمانی فرمانده ارشد و مسئول طالبان خبر دادند.

'اعترافات' سخنگوی بازداشت شده طالبان

امنیت ملی افغانستان می گوید در بازجویی های مقدماتی از سخنگوی طالبان که دو روز پیش در شرق افغانستان بازداشت شد، اطلاعاتی در مورد فعالیت گروه طالبان و محل اقامت ملا محمد عمر، رهبر این گروه بدست آمده است.
 
 
 
سخنگوی بازداشت طالبان (عکس از ریاست امنیت ملی افغانستان)
دکتر حنیف با رهبر گروه طالبان در تماس بوده است
ریاست امنیت ملی افغانستان همزمان یک نوار ویدیویی در جریان بازجویی سخنگوی طالبان در اختیار رسانه ها قرار داده که محمد حنیف در آن در مورد حمایت دستگاه استخبارات (اطلاعاتی) پاکستان از طالبان، حرف می زند.

دکتر حنیف که به گفته مقامات امنیتی افغانستان، نام اصلی او عبدالحق است، در این نوار به آرامی صحبت می کند و ظاهرا از حملات انتحاری که طالبان در افغانستان انجام می دهند، ابراز ندامت می کند.

سعید انصاری، سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که دکتر حنیف در چهارده ماه گذشته به عنوان سخنگوی طالبان کار کرده و با ملا عمر، رهبر این گروه در تماس بوده است.

آقای انصاری به نقل از اعترافات سخنگوی طالبان گفت که ملا عمر، رهبر گروه طالبان در شهر کویته پاکستان بسر می برد و از حمایت گسترده اداره استخبارات این کشور برخوردار است.

به گفته سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان، عبدالحق ۲۶ ساله در اعترافات خود گفته که بمبگذاری ها و حملات انتحاری که در افغانستان انجام می شود نیز از سوی یک ژنرال بازنشسته پاکستان سازماندهی می شود.

اتهامات

سعید انصاری، سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان
آقای انصاری می گوید دکتر حنیف از چهارده ماه گذشته سخنگوی طالبان بوده است
این اظهارات که چیزی است که مقامات افغان بارها روی آن تاکید کرده اند و هنوز روشن نیست سخنگوی بازداشت شده طالبان تحت چه شرایطی به این موضوعات اعتراف کرده است.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در گذشته گفته بود که سران گروه طالبان در پاکستان بسر می برند و پاکستان، افغانستان را به میزبانی از این افراد متهم کرده است ولی تا حالا شواهد قابل قبولی برای اثبات هیچ یک از این اتهامات ارایه نشده است.

آقای انصاری به نقل از سخنگوی بازداشت شده طالبان، از مدرسه ای به نام هاشمیه نام برد که در منطقه باجور پاکستان واقع است و در آن به گفته دکتر حنیف سخنگوی طالبان، به شکل گسترده ای برای طالبان آموزش داده می شود.

دکتر حنیف، دومین سخنگوی مهم طالبان است که بازداشت شده است.

حدود یک سال و نیم پیش لطیف الله حکیمی، که سخنگوی ارشد طالبان بود در شهر کویته پاکستان دستگیر شد.

سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید آنان از قبل دکتر حنیف، سخنگوی طالبان را تحت پیگرد داشتند و در مورد هویت او مطمئن هستند.

فیلم هندی 'کابل اکسپرس' در جشنواره تورنتو

فیلم هندی 'کابل اکسپرس' در جشنواره تورنتو
 
پوستر فیلم کابل اکسپرس

امسال در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو که از روز پنجشنبه 7 سپتامبر در کانادا برگزار می شود، فیلم 'کابل اکسپرس' محصول سینمای تجارتی هند (بالیوود) نیز به نمایش گذاشته می شود.

این فیلم اتفاقات بعد از یازدهم سپتامبر را در افغانستان با حال و هوای بالیوودی به تصویر می کشد.

"کابل اکسپرس" ساخته کبیرخان کارگردان هندی است که فیلم های مستند زیادی از افغانستان تهیه کرده است.

کبیرخان می گوید او همیِشه در این فکر بوده که یک فیلم هنری در مورد افغانستان بسازد و افتخار می کند که فیلم او در جشنواره تورنتو به نمایش در می آید.

جان ابراهام و ارشد وارثی بازیگران بالیوود، نقش های عمده را در این فیلم به عهده دارند.

کابل اکسپرس
این دو هنرپیشه در نقش خبرنگار هندی با همراه یک زن خبرنگار آمریکایی و یک طالب پاکستانی به مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان می روند.

اعضای گروه تهیه کننده این فیلم که ادعا می کنند از طرف طالبان تهدید شده بودند، می گویند کار کردن در افغانستان بسیار دشوار بوده است.

افغانستان یکی از عمده ترین بازارهای منطقه برای فروش فیلمهای تجارتی عمدتاً هندی بود. در ده نود میلادی، طالبان نمایش فیلم را در افغانستان ممنوع کردند.

اما بعد از فروپاشی طالبان بازار فیلم هند در افغانستان بار دیگر رونق قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

اولین فیلم هندی که سوژه افغانی داشت "کابلی والا" بود که بر اساس رمان رابیندرانات تاگور ساخته شده بود و در باره سرگذشت یک مرد دستفروش افغان بود.

دومین فیلم هندی که در داخل افغانستان ساخته شد، "دهرماتما" نام داشت که تصاویر قشنگی از بند امیر و دره بامیان در افغانستان دهه هفتاد داشت.

بازیگران کابل اکسپرس، در صحنه ای از فیلم
بازیگران کابل اکسپرس، در صحنه ای از فیلم
فیروز خان کارگردان فیلم "دهرماتما" و "جانشین" گفته بود که او عاشق افغانستان و مناظر طبیعی آن است.

در دهه نود سه فیلم هندی در افغانستان ساخته شد "خدا گواه"، "فرار از دست طالبان" و "جانشین".

تازه ترین فیلم این سلسله نیز، "کابل اکسپرس" است که انتظار می رود با استقبال زیادی از سوی مردم افغانستان مواجه شود.

در حالی که سینمای افغانستان برای مردم هند همچنان ناشناخته است، فیلم های هندی طرفداران زیادی در افغانستان دارد.

کابل اکسپرس'

افغانستان نمایش فیلم 'کابل اکسپرس' را ممنوع کرد
 
 
پوستر فیلم کابل اکسپرس

دولت افغانستان، نمایش فیلم هندی کابل اکسپرس را ممنوع اعلام کرده است. برخی ها در افغانستان معتقدند که در این فیلم، به قوم هزاره توهین شده است.

کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور افغانستان از دولت هند خواسته است تا در مورد ساخت این فیلم که به گفته او در آن "به ملت افغانستان اهانت شده" تحقیق کند.

این فیلم که افغانستان پس از طلبان را به تصویر کشیده، سرگذشت دو روزنامه نگار هندی است که با هدف تهیه گزارش وارد افغانستان می شوند و به اسارت گروه طلبان در می آیند. شماری از بزرگان قوم هزاره افغانستان، روز جمعه در مسجدی در کابل، ضمن محکوم کردن فیلم کابل اکسپرس، خواستار محاکمه سازندگان آن شدند.

بازیگران کابل اکسپرس، در صحنه ای از فیلم
بازیگران کابل اکسپرس، در صحنه ای از فیلم
در این گردهمایی که در یک مسجد در منطقه شیعه نشین کابل راه اندازی شده بود، کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور افغانستان، فیلم کابل اکسپرس را نه تنها اهانت به مردم هزاره، بلکه اهانت به ملت افغان توصیف کرد.

آقای خلیلی که خودش نیز از قوم هزاره است، از دولت هند خواستار تحقیق پیرامون ساخت این فیلم شد.

معاون دوم رییس جمهور حامد کرزی همچنین گفت "دشمنان افغانستان" در پی آن هستند که با ساخت چنین فیلمهایی، "احساسات یک ملیت خاص را بر انگیزند و در نتیجه افغانستان را به سمت درگیری های خونین تازه بکشانند".

با آنکه آقای خلیلی به فرد یا گروه خاصی اشاره نکرد ولی گفت که در پشت این قضیه کسانی قرار دارند که از تروریسم پشتیبانی می کنند.

کریم خلیلی گفتگوهای فیلم کابل اکسپرس را "سرشار از توهین و اهانت" تعبیر کرد.

لیندا آرسنیو و حنیف همگام
لیندا آرسنیو و حنیف همگام بازیگران آمریکایی و افغان فیلم کابل اکسپرس

'پیگرد قانونی'

در پایان این گردهمایی قعطنامه ای نیز صادر شد که در آن از نهادهای قضایی افغانستان خواسته شده است تا نسبت به پیگرد قانونی سازندگان و بازیگران فیلم و به ویژه بازیگران افغان آن اقدام شود.

بازیگر افغان فیلم کابل اکسپرس، در بخشی از فیلم جملاتی بر زبان می آورد که برخی از هزاره های افغانستان، آن را توهین آمیز تلفی کرده اند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، نمایش فیلم کابل اکسپرس را در این کشور ممنوع اعلام کرده است.

با این وجود، به نظر نمی رسد این ممنوعیت، از نمایش فیلم در سینماها و تلویزیونهای داخلی افغانستان فراتر رود.

علاقه مندان فیلمهای سینمای هند، این گونه فیلمها را بیشتر از طریق شبکه های غیر قابل کنترل ویدئویی و تلویزیونهای ماهواره ای دریافت می کنند.

کابل اکسپرس

فیلم هندی کابل اکسپرس، سال گذشته میلادی در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در کانادا به نمایش درآمد.

این فیلم اتفاقات بعد از یازدهم سپتامبر را در افغانستان با حال و هوای بالیوودی به تصویر می کشد.

کابل اکسپرس ساخته کبیرخان کارگردان هندی است که فیلم های مستند زیادی از افغانستان تهیه کرده است.

بازیگر فیلم کابل اکسپرس
لیندا آرسنیو، هنرپیشه آمریکایی کابل اکسپرس، در کنار عکس جان آبراهام بازیگر اصلی فیلم
کبیرخان می گوید او همیِشه در این فکر بوده که یک فیلم هنری در مورد افغانستان بسازد و افتخار می کند که فیلم او در جشنواره تورنتو به نمایش در می آید.

جان آبراهام و ارشد وارثی بازیگران بالیوود، نقش های عمده را در این فیلم به عهده دارند.

این دو هنرپیشه در نقش خبرنگار هندی با همراه یک زن خبرنگار آمریکایی و یک طالب پاکستانی به مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان می روند.

اعضای گروه تهیه کننده کابل اکسپرس که ادعا می کنند از طرف طالبان تهدید شده بودند، می گویند کار کردن در افغانستان بسیار دشوار بوده است.

افغانستان یکی از عمده ترین بازارهای منطقه برای فروش فیلمهای تجارتی عمدتاً هندی بود. در دهه نود میلادی، طالبان نمایش فیلم را در افغانستان ممنوع کردند.

اما بعد از فروپاشی طالبان بازار فیلم هند در افغانستان بار دیگر رونق قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.