چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

تظاهرات حمایت از گروههای مجاهدین در کابل

تظاهرات حمایت از گروههای مجاهدین در کابل
 
 
 
تظاهرات حمایت از گروههای مجاهدین در کابل
اجتماع کنندگان در کابل، عکسهایی از رهبران و فرماندهان مجاهدین را در دست داشتند

هزاران تن از هواداران و افراد وابسته به گروههای مجاهدین در کابل، با برگزاری تظاهراتی خواهان امضای طرح 'مصالحه ملی' توسط حامد کرزی شدند.

این طرح جنجال برانگیز که معافیت قضایی شرکت کنندگان در جنگهای داخلی افغانستان را تضمین می کندف تاکنون از سوی مجلس نمایندگان افغانستان و سپس سنای این کشور به تصویب رسیده است.

تصویب این طرح در پارلمان افغانستان با واکنشهای شدیدی، هم در داخل پارلمان و از سوی برخی نهادهای مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

شرکت کنندگان گردهمایی "دفاع از منشور مصالحه ملی" در کابل، در حالی که تصاویری برخی رهبران و فرماندهان مجاهدین مانند احمدشاه مسعود ، عبدالعلی مزاری ، عبدالرسول سیاف، محمد محقق و برهان الدین ربانی را حمل می کردند در مقابل برخی از سفارت خانه ها و نهادهای دفاع از حقوق بشر در کابل دست به تظاهرات زدند.

رهبران

'دشمنان'
 عکسهای سیاف در دست تظاهر کنندگان
 کسانی که مخالف مجاهدین هستند، مخالف اسلام و دشمنان کشور هستند
 
عبدالرسول سیاف
در گردهمایی هواداران طرح "مصالحه ملی" در ورزشگاه شهر کابل، چهره های سرشناس مجاهدین مانند عبدالرسول سیاف رهبر حزب اتحاد اسلامی ، برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی ، مارشال قسیم فهیم وزیر سابق دفاع و عضو سنای افغانستان، کریم خلیلی معاون رییس جمهور، یونس قانونی رییس مجلس نمایندگان و عبدالرشید دوستم حضور داشتند.

عبدالرسول سیاف در جمع تظاهر کنندگان گفت: "کسانی که مخالف مجاهدین هستند، مخالف اسلام و دشمنان کشور هستند".

مارشال فهیم در سخنرانی خود به دفاع از عملکرد مجاهدین پرداخت و گفت از آغاز دولت موقت در افغانستان تا حالا تلاشهایی جریان دارد تا مجاهدین از عرصه قدرت کنار زده شوند.

کریم خلیلی معاون رییس جمهور افغانستان نیز به طرح "مصالحه ملی" اشاره کرد و گفت کسانی که خواهان تامین صلح در افغانستان هستند از این طرح دفاع می کنند.

این سخنرانان در مجموع از رییس جمهور افغانستان خواستند تا این طرح را امضا کند تا به تعبیر آنان، زمینه تامین صلح در کشور فراهم شود.

در ساعات برگزاری تظاهرات، در مجموع فضای شهر کابل، نسبت به روزهای عادی خلوت تر بود و اکثر دکانها بسته بودند.

تدابیر شدید امنیتی نیز از روز گذشته زمانی که اعلامیه برگزاری این گردهمایی از سوی برخی رسانه ها انتشار یافت، به اجرا گذاشته شد.

واکنشها

طرح موسوم به "منشور مصالحه ملی" پس از این که در مجلس نمایندگان افغانستان به تصویب رسید از سوی برخی شخصیت ها در دورن و بیرون پارلمان و نهادهای دفاع از حقوق بشر درافغانستان به واکنش های شدیدی مواجه شده است.

شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان این منشور را به شدت رد کرد و آن را "برائت مجرمین و ناقضان حقوق بشر از چنگ عدالت" خواند.

برخی طرفداران طرح، که بیشتر آنها را افراد وابسته به گروه های مجاهدین تشکیل می دهند، آن را پاسخی به گزارش دیده بان حقوق بشر می دانند که شماری از رهبران جهادی را متهم به جنایات علیه بشریت در حوادث دهه نود میلادی در افغانستان کرده است.

عبدالرسول سیاف یک تن از رهبران مجاهدین پیشتر گفته بود اگر دیده بان حقوق بشراین گزارش را پس از نظر سنجی با شش هزار نفر تهیه کرده آنان هزاران تن را به خیابانها می کشانند که از آنان طرفداری می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد