چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

'پاکستان افغانهای عادی را به نام طالبان گرفته است'

مقامات افغان می گویند پلیس پاکستان، شهروندان عادی افغان را دستگیر کرده و به نام طالبان، به دولت افغانستان سپرده است.
 
شهروندان بازداشت شده افغان در پاکستان
شماری از شهروندان افغان که توسط پلیس پاکستان بازداشت شده است
دولت پاکستان اخیرا گفته است که در راستای مبارزه با تروریسم، دهها مظنون به عضویت در گروه طالبان را از شهرهای مختلف این کشور بازداشت کرده و به دولت افغانستان سپرده است.

57 شهروند افغان که توسط پلیس پاکستان دستگیر شده و به افغانستان سپرده شده بودند، روز گذشته توسط مقامات محلی در قندهار آزاد شدند.

اسدالله خالد والی قندهار، در یک کنفرانس خبری گفت که این افراد، همه شهروندان عادی افغان بودند که پلیس پاکستان آنها را دستگیر کرده و به نام اعضای گروه طالبان، به دولت افغانستان سپرده است.

این افراد، در حضور مسئول دفتر نمایندگی کمیسیون حقوق بشر افغانستان در قندهار، آزاد شدند و مقدار پول نقد نیز به آنها داده شد.

والی قندهار گفت که سی و سه شهروند دیگر افغان نیز توسط پلیس پاکستان بازداشت شده و روز گذشته به دولت افغانستان سپرده شده اند.

او در مورد این افراد گفت که آنها در زندان قندهار نگهداری می شوند و تحقیقات در مورد احتمال وابستگی آنها به طالبان، ادامه دارد.

والی قندهار همچنین گفت که روز گذشته، شماری از "اعضای طالبان" در شهر کویته پاکستان بازداشت شده اند که به گفته او، شماری از افراد ارشد طالبان نیز در میان آنها هستند.

او از فرد خاصی نام نبرد.

بازداشت در پاکستان
یک مظنون به عضویت در گروه طالبان که توسط پلیس پاکستان بازداشت شده است
گزارشگر محلی بی بی سی در قندهار با شماری از بازداشتیان آزاد شده در قندهار گفتگو کرده و می گوید که آنها از رهایی خود بسیار خشنود بودند.

به گفته گزارشگر ما، شماری از کودکان نیز در میان بازداشت شدگان دیده می شدند.

بعضی از آزاد شدگان، در این گفتگو ادعا کرده اند که پلیس پاکستان، پول و برخی از لوازم شخصی شان را گرفته اما با آنها بدرفتاری نشده است.

مقامات افغان، تاکنون بارها گروههای بنیادگرای پاکستانی را به حمایت از شورشها در داخل افغانستان متهم کرده و از آنچه برخورد ضعیف پاکستان با این گروهها خوانده شده، انتقاد کرده اند.

در مقابل، دولت پاکستان این اتهامها را رد می کند، و ادعا می کند که شماری از شبه نظامیان
مسلح مخالف اسلام آباد، با عبور از مرز افغانستان در پاکستان خرابکاری می کنند.

اخیرا یک جنگسالار پاکستانی در وزیرستان پاکستان گفته است که به 'جهاد' علیه نیروهای خارجی در افغانستان ادامه خواهد داد.

حاجی عمر که رهبری طالبان را در وزیرستان جنوبی به عهده دارد، گفته است که آنها با دولت پاکستان قرارداد کرده اند که با حکومت مرکزی این کشور جنگ نکنند، اما به نبرد علیه نیروهای خارجی در افغانستان ادامه دهند.

تلفات نیروهای ائتلاف در شرق افغانستان

یک سرباز نیروهای ائتلاف بین المللی تحت فرمان آمریکا در شرق افغانستان کشته شده است.
 
 
 
سربازان ائتلاف در شرق افغانستان
حملات به سربازان خارجی در افغانستان افزایش یافته است
مقامات نیروهای ائتلاف می گویند این سرباز، روز پنجشنبه 25 اسد (17 آگست) در یک درگیری با شورشیان مخالف در ولایت نا آرام کنر کشته شده است.

در این درگیری که پس از حمله شورشیان مسلح به یک گشتی امنیتی (گزمه) نیروهای ائتلاف روی داد، یک سرباز دیگر این نیروها نیز زخمی شده است.

حملات و نا امنی هایی که به شورشیان وابسته به رژیم برکنار شده طالبان نسبت داده می شود، در ماههای اخیر، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

روز گذشته همچنین مقامات افغان از وقوع دو حمله انتحاری در ولایتهای ارزگان و قندهار در جنوب کشور خبر دادند که در آن یک سرباز خارجی و هفت سرباز پلیس افغان زخمی شدند.

بیش از 20 هزار سرباز ائتلاف بین المللی ضدتروریسم، عمدتاً در جنوب و شرق افغانستان، سرگرم نبرد با بقایای طالبان و القاعده هستند.

بیش از هجده هزارو پانصد تن از این سربازان، آمریکایی هستند.

هویت دو سربازی که در جریان درگیری روز پنجشنبه در کنر کشته و زخمی شده اند، هنوز اعلام نشده است.

در یک بیانیه نیروهای ائتلاف گفته شده است که سربازان آنها، پس از آنکه از سوی شورشیان هدف حمله قرار گرفتند، به تبادل آتش با مهاجمان پرداختند.

روز پنجشنبه نیروهای ائتلاف همچنین اعلام کردند که هشت شورشی را در ولایت کنر کشته اند.

نخست وزیر لبنان بر نقش ارتش تاکید کرد

در حالیکه شورای امنیت سازمان ملل شرح وظایف نیروی پاسدار صلح و خلع سلاح چریک های حزب الله را بررسی می کند، نخست وزیر لبنان بر نقش ارتش تاکید ورزیده و یک سیاستمدار ارشد لبنانی موضع رییس جمهوری سوریه را مورد انتقاد قرار داده است.
 
سربازان لبنانی
نفرات ارتش ملی لبنان طبق مصوبه شورای امنیت عازم مناطق مرزی با اسرائیل شده اند
از ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه، 17 اوت، واحدهایی از ارتش لبنان که طبق قطعنامه آتش بس مصوب شورای امنیت باید در مناطق جنوبی این کشور مستقر شوند با عبور از رودخانه لیطانی عازم محل ماموریت خود شده اند در حالیکه نیروهای اسرائیلی خروج از این مناطق را سرعت بخشیده اند.

همزمان، فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان، گفته است که ارتش مجری اراده و اقتدار دولت مرکزی در سرتاسر لبنان است.

سخنان آقای سینیوره در حالی انتشار می یابد که سپردن مسئولیت حفظ امنیت مناطق مرزی با اسرائیل به ارتش لبنان و خروج چریک های حزب الله از این مناطق مطرح است.

به گفته ناظران، در حالیکه اظهارات نخست وزیر لبنان مورد استقبال آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت، چگونگی همکاری حزب الله در این زمینه مشخص نیست هرچند بعید به نظر می رسد که دولت لبنان بدون جلب موافقت حزب الله قطعنامه آتش بس شورای امنیت را پذیرفته باشد.

احتمال دارد که با استقرار ارتش، چریک های مسلح حزب الله دست کم برای مدتی از حضور علنی در مناطق مرزی خودداری ورزند.

در پی برقراری آتش بس، جنبش حزب الله آمادگی خود را برای کمک به جنگ زدگان و بازسازی خرابی های ناشی از حملات اسرائیل اعلام داشته است که می تواند زمینه را برای ادامه فعالیت این گروه در جنوب لبنان فراهم آورد.

اعزام پاسداران صلح

طبق قطعنامه 1701 شورای امنیت، که به جنگ 34 روزه لبنان خاتمه داد و از روز دوشنبه این هفته به اجرا گذاشته شد، قرار است ارتش ملی لبنان حفظ امنیت در مناطق مرزی با اسرائیل را بر عهده بگیرد و نیروی پاسدار صلح نیز برای جلوگیری از بروز مجدد جنگ در این مناطق مستقر شود.

چریک حزب الله در مرز لبنان
واکنش حزب الله به استقرار واحدهای ارتش در نواحی مرزی مشخص نیست

شمار نفرات ارتش لبنان که به جنوب اعزام می شود به حدود پانزده هزار نفر می رسد و نخستین واحدهای اعزامی در روز چهارشنبه حدود ساعت 4 بامداد به وقت محلی با عبور از رودخانه لیطانی حرکت به سوی محل ماموریت خود را آغاز کردند.

دولت اسرائیل گفته است که تا کنون ارتش این کشرو نیمی از مناطقی از جنوب لبنان را که در جنگ اخیر اشغال کرده بود به واحدهای صلحبانی سازمان ملل در این منطقه - موسوم به یونیفیل UNIFIL - تحویل داده است.

این نیروها از سال 1978 به منظور جلوگیری از بروز جنگ در مرز اسرائیل و لبنان مستقر بوده اند اما در موارد متعدد، از جمله در جنگ اخیر، نتوانسته اند مانع از بروز درگیری شوند و به همین دلیل در معرض انتقاداتی قرار داشته اند.

شمار صلحبانان سازمان ملل در جنوب لبنان به حدود دو هزار نفر می رسد اما شورای امنیت در نظر دارد به منظور تقویت این نیروها برای جلوگیری از بروز مجدد جنگ در جنوب لبنان موافقت کشورهای مختلف را برای اعزام پانزده هزار نفر دیگر به این منطقه جلب کند.

دولت فرانسه برای در دست گرفتن رهبری این نیروها اعلام آمادگی کرده است اما هنوز کشورهای دیگر تامین تمامی نیروها و تجهیزات مورد نیاز را برعهده نگرفته اند.

روشن نبودن شرح وظایف این نیروها و به خصوص نقش آنان در خلع سلاح چریک های حزب الله از جمله دلایل خودداری سایر کشورها از مشارکت در این طرح عنوان شده است.

خلع سلاح حزب الله و تحقیقات در اسرائیل

از نظر اسرائیل، محول کردن وظیفه حفظ امنیت جنوب لبنان به ارتش ملی این کشور به منزله خلع سلاح و خروج نفرات مسلح حزب الله از نواحی مرزی است.

تانک اسرائیلی هنگام عبور از مرز لبنان
با ورود ارتش لبنان نیروهای اسرائیلی خروج از لبنان را آغاز کرده اند

در سال 2000 میلادی، اسرائیل به اشغال چند ساله جنوب لبنان خاتمه داد در حالیکه براساس قطعنامه های مصوب شورای امنیت، خواستار استقرار نیروهای ارتش لبنان در این مناطق و توقف فعالیت چریک های مسلح حزب الله بود.

حزب الله و دولت لبنان گفته اند که اسرائیل همچنان بخشی از خاک لبنان را در اختیار دارد و به همین دلیل، در سال های اخیر حزب الله عملیاتی را علیه نیروهای اسرائیلی در نواحی مرزی به اجرا می گذاشته که گاه به درگیری های پراکنده بین دو طرف منجر شده است.

حمله حزب الله و اسارت دو سرباز اسرائیلی در روز 12 ژوئیه انگیزه آغاز حملات سنگین هوایی و توپخانه و ورود واحدهای زمینی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان شد.

همزمان، امیر پرتز، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرده است که یک کمیسیون تحقیق به منظور بررسی عملکرد ارتش این کشور در جنگ اخیر لبنان تشکیل شده است.

مخالفان دولت اسرائیل نحوه اداره جنگ را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که دستاورد این عملیات کمتر از آن چیزی بوده که اهود اولمرت، نخست وزیر، وعده داده بود.

درعین حال، وزیر خارجه اسرائیل پس از ملاقات با دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک شرایط کنونی در جنوب لبنان را "لحظه رویارویی جامعه بین المللی با حقایق" توصیف کرد.

وی گفت که اینک سئوال اصلی این است که آیا سرانجام ارتش ملی لبنان، با کمک سازمان ملل، خواهد توانست به نیروی موثر در جنوب این کشور مبدل شود یا همچنان نقشی انفعالی خواهد داشت.

انتقاد از رهبر سوریه

در خبری دیگر از لبنان، یک سیاستمدار ارشد این کشور رییس جمهوری سوریه را به دلیل اظهارات اخیر وی مورد انتقاد قرار داده است.

روز چهارشنبه، 17 اوت، سعد حداد، رهبر جناح اکثریت در پارلمان لبنان، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، را متهم کرد که در صدد نفاق افکنی و بر انگیختن فتنه و درگیری در لبنان است.

سعد حریری
حریری رهبر سوریه را به نفاق افکنی در لبنان متهم کرده است

وی گفت که اظهارات بشار اسد در روز سه شنبه، که نیروهای مخالف سوریه در لبنان را به اتحاد با اسرائیل متهم کرد، به سوریه و لبنان آسیب خواهد رساند.

سعد حریری فرزند رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان است که ترور وی در ماه فوریه سال گذشته به بروز تظاهرات گسترده ضد سوریه و سرانجام خروج نیروهای نظامی و امنیتی این کشور از لبنان منجر شد.

در پی خروج سوریه از لبنان، احزاب و شخصیت های مخالف سوریه در این کشور توانستند در انتخابات پارلمان به پیروزی برسند و رهبری دولت را در دست بگیرند.

سعد حریری در عین حال اسرائیل را نیز به خاطر آنچه که "سابقه سیاه" این کشور در لبنان می خواند به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت که حملات ارتش اسرائیل و ویرانی هایی که برجای گذاشته، به گفته وی، باعث نابودی وحدت ملی مردم لبنان نخواهد شد.

ناتوانی' افغانستان در تامین حقوق زنان

صندوق انکشافی زنان سازمان ملل متحد (یونیفم) با انتشار یک گزارش ویژه، افغانستان را در ردیف کشورهایی قرار داده که بیشترین خشونت در آن علیه زنان صورت می گیرد.
 
 
زنان افغان
مدافعین حقوق زنان خواستار پیگرد قانونی عاملان خشونت علیه زنان هستند
در این گزارش، از بدرفتاری های جنسی، قاچاق دختران، ازدواج های اجباری، ضرب و شتم و بدور نگهداشتن زنان از آموزش و خدمات درمانی، به عنوان بارزترین نمونه های خشونت علیه زنان در افغانستان یاد شده است.

این گزارش، نخستین ارزیابی در نوع خود از وضعیت زنان در افغانستان است که تهیه آن دو سال وقت گرفته و در آن نهادهای مختلف داخلی و خارجی و سازمان ملل متحد نقش داشته اند.

با آنکه این گزارش، از حضور زنان افغان در فعالیت های مختلف اجتماعی ظرف چهار سال گذشته در افغانستان ستایش کرده ولی تاکید کرده که هنوز زنان افغان با انواع مختلف خشونت ها روبرو هستند.

در این گزارش به ۱۳۰۰ مورد خشونت علیه زنان اشاره شده و تهیه کنندگان آن، در کل، پدیده خشونت را به سه بخش روانی، جنسی و فزیکی تقسیم کرده اند.

این گزارش با شرح یک موضوع مشخص که در آن یک دختر دو ساله به ازدواج پیرمردی در افغانستان درآمده، به بررسی مسئله بد دادن پرداخته است.

'مجبوریت های سیاسی'

 گزارش صندوق انکشافی زنان سازمان ملل متحد (یونیفم) آورده است که هر سال شمار قابل ملاحظه ای از زنان و دختران در افغانستان به اتهام آنچه "بدنام کردن خانواده ها" خوانده می شود، کشته می شوند
 

مسئولان اداره یونفیم، هدف از تهیه این گزارش را کمک به دولت افغانستان در زمینه دفاع از حقوق زنان و حمایت از قربانیان خشونت می خوانند.

مریم اسلن، رییس این اداره در کابل می گوید اگر حکومت افغانستان در شرایط کنونی نمی تواند کارهای موثری در زمینه تامین حقوق زنان انجام دهد، دست کم مجبوریت های سیاسی خود را نباید سد راه تامین حقوق زنان کند.

خانم مریم می گوید: "حکومت در این زمینه هیچ کاری نکرده است و این موضوع دو دلیل دارد. اول ظرفیت پایین کاری و دوم دلایل سیاسی."

او افزود: "تا جایی که حرف بر سر ظرفیت هاست، همه از موضوع آگاه هستیم ولی اگر حداقل حکومت مجبوریت های سیاسی خود را سد راه تامین حقوق زنان نکند، این یک پیشرفت بزرگ خواهد بود."

پیگرد قانونی

گزارش صندوق انکشافی زنان سازمان ملل متحد (یونیفم) در ادامه آورده است که هر سال شمار قابل ملاحظه ای از زنان و دختران در افغانستان به اتهام آنچه "بدنام کردن خانواده ها" خوانده می شود، کشته می شوند.

در این گزارش به نمونه هایی از بدرفتاری نیروهای امنیتی و سربازان پلیس نیز علیه زنان اشاره شده است.

اداره یونیفم به این باور است که این گزارش در کنار دیگر مسایل، منبع خوب اطلاعاتی نیز برای سایر سازمانهای فعال در زمینه حقوق زنان خواهد بود.

ولی به نظر می رسد مدافعین حقوق زنان بیشتر تاکید دارند که در کنار جمع آوری اطلاعات در مورد خشونت علیه زنان، راه بهتر این خواهد بود که عاملان این خشونت ها مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

جنگسالار پاکستانی: در افغانستان جهاد می کنیم

یک جنگسالار پاکستانی در وزیرستان پاکستان می گوید که به 'جهاد' علیه نیروهای خارجی در افغانستان ادامه خواهد داد.
 
حاجی عمر، رهبر طالبان پاکستانی
رهبر طالبان پاکستانی گفته است "راه های زیادی وجود دارد که می شود پنهانی به افغانستان رفت"
حاجی عمر که رهبری طالبان را در وزیرستان جنوبی به عهده دارد، گفته است که آنها با دولت پاکستان قرارداد کرده اند که با حکومت مرکزی این کشور جنگ نکنند، اما به نبرد علیه نیروهای خارجی در افغانستان ادامه دهند.

این جنگسالار پاکستانی، در گفتگو با گزارشگر پشتوی بی بی سی گفته است که تا وقتی نیروهای خارجی (آیساف و ائتلاف بین المللی)در افغانستان حضور دارند، او و همرزمانش، به "جهاد" علیه این نیروها ادامه خواهند داد.

او همچنین این خبر را تایید کرد که جنگجویانی از مناطق قبایلی پاکستان، در کنار طالبان در افغانستان حضور دارند.

حاجی عمر در بخش دیگری از این گفتگو گفت همان طور که آمریکا، بریتانیا و پاکستان متحد شده اند، افراد طالبان نیز در مناطق قبایل آزاد پاکستان، با افرادی که او آنها را "مجاهد و طالبان افغان" خواند، متحد شده اند.

او گفت: "کسانی که با ما می جنگند ما هم با آنها می جنگیم."

حاجی عمر در سال 2004 بعد از کشته شدن نیک محمد رهبر سابق طالبان پاکستانی به دست نیروهای ائتلاف در افغانستان، رهبری طالبان پاکستانی را به عهده گرفت.

او همچنین در این اظهار نظر گزارشگر پشتوی بی بی سی که "پاکستان نمی خواهد جنگجویان پاکستانی در افغانستان بجنگند"، گفته است: "ما به خواست حکومت پاکستان عمل نمی کنیم، ما بر اساس اسلام و شریعت عمل می کنیم. بر این اساس ما در هر کشوری خواهیم جنگید ".

نیک محمد
حاجی عمر پس از کشته شدن نیک محمد رهبر سابق طالبان پاکستانی، رهبری این شبه نظامیان را به عهده گرفت
حاجی عمر در بخش دیگری از این مصاحبه، گفته است در بین جنگجویان طالبان شمار زیادی از جنگجویان پاکستانی پشتون تبار مشغول نبرد هستند .

او می گوید این افراد معتقدند که از وقتی آمریکا قدرت را در افغانستان به دست گرفت، به آنها ظلم شده است.

حاجی عمر افزوده که از زمان مبارزه با شوروی سابق در افغانستان، افراد او همچنان مسلحند و اکنون هم از همان پایگاه های زمان شوروی استفاده می کنند.

فرمانده طالبان پاکستانی در پاسخ به این پرسش که آیا مستقر شدن ارتش پاکستان در مرز این کشور با افغانستان، فعالیت طالبان پاکستانی را محدود نخواهد کرد، گفته است: "هیچ نیرویی ما را از رفتن به افغانستان باز نخواهد داشت".

او گفته است "راه های زیادی وجود دارد که می شود پنهانی به افغانستان رفت".

مقامات افغان، تاکنون بارها گروههای بنیادگرای پاکستانی را به حمایت از شورشها در داخل افغانستان متهم کرده و از آنچه برخورد ضعیف پاکستان با این گروهها خوانده شده، انتقاد کرده اند.

در مقابل، دولت پاکستان این اتهامها را رد می کند، و ادعا می کند که شماری از شبه نظامیان مسلح مخالف اسلام آباد، با عبور از مرز افغانستان در پاکستان خرابکاری می کنند.

ناتو استراتژی خود را در افغانستان تغییر می دهد

حکمت چتین، نماینده ارشد امور غیرنظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان می گوید با افزایش نا آرامی ها در برخی نقاط این کشور، در استراتژی ناتو در افغانستان تغییراتی رونما می شود.
 
 
 
حکمت چتین، نماینده ارشد امور غیرنظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان
آقای چتین به نقل از دبیرکل ناتو گفت این موافقتنامه نشان دهنده "حضور فعال" نیروهای ناتو در افغانستان خواهد بود
قای چتین که در آخرین روز ماموریت خود در افغانستان، با خبرنگاران در کابل صحبت می کرد گفت وضعیت افغانستان نسبت به سالهای گذشته دشوارتر شده و افزود که حالا جنگجویان طالبان با استراتژی جدیدی وارد نبرد شده اند.

او گفت با توجه به همین وضعیت، ناتو تصمیم دارد استراتژی خود را در افغانستان تغییر دهد ولی از افشای جزییات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

از آقای چتین پرسیده شد آیا افزایش نا امنی ها و تصمیم به تغییر استراتژی ناتو در افغانستان، دلیل ناکامی برنامه های جامعه جهانی و ناتو در افغانستان نیست؟

او گفت این برنامه ها ناکام نبوده ولی اجرای آن به کارهای بیشتری نیاز داشت.

آقای چتین گفت: "من فکر می کنم در این مورد باید بیشتر از طرف دولت افغانستان کارهای صورت می گرفت، چون نیروهای ائتلاف و ناتو قادر نیستند به تمامی ولسوالی ها بروند و مشکلات را از نزدیک بررسی کنند."

او افزود: "در این زمینه دولت قوی و ارتش نیرومند نیاز است، باید دولت افغانستان در مناطق دور دست برای کشاورزان خشخاش معیشت بدیل فراهم کند، به همین منظور است که دولت افغانستان و جامعه جهانی در استراتژی خود تجدید نظر می کنند."

نماینده امور غیرنظامی ناتو در افغانستان همزمان از یک موافقتنامه دراز مدت نیز خبر داد که قرار است در آینده نزدیک میان دولت افغانستان و ناتو امضا شود.

آقای چتین به نقل از دبیرکل ناتو گفت این موافقتنامه نشان دهنده "حضور فعال" نیروهای ناتو در افغانستان خواهد بود.

کشته شدن 'عضو القاعده' در افغانستان

نظامیان آمریکایی در افغانستان می گویند در یک عملیات در ولایت شرقی خوست یک فرد مظنون به عضویت در شبکه القاعده را کشته اند.
 
 
 
سرباز آمریکایی در شرق افغانستان در حال بازرسی یک مرد افغان
آمریکاییان می گویند این عملیات به منظور بازداشت یک "عضو شناخته شده" القاعده که متهم به تهیه مواد انفجاری است انجام شد
در این عملیات که در روستای یعقوبی ولایت خوست بامداد امروز (سه شنبه ۲۳ اسد) انجام شد، سیزده فرد دیگر نیز که مظنون به عضویت در شبکه القاعده هستند، بازداشت شده اند.

نظامیان آمریکایی در یک اعلامیه گفته اند این عملیات به منظور بازداشت یک "عضو شناخته شده" القاعده که متهم به تهیه مواد انفجاری است انجام شد.

در این اعلامیه آمده است که تا هنوز روشن نیست آیا این عضو القاعده همان تنها فرد کشته شده در این عملیات است و یا این که او در میان بازداشت شدگان قرار دارد.

سربازان آمریکایی به منظور انجام این عملیات، یک محله مسکونی را در روستای یعقوبی محاصره کردند و در اعلامیه آمده است که پس از بازداشت سیزده نفر، آنها وارد محله مسکونی شده و در آنجا مقدار زیادی مواد منفجره و وسایل تهیه بمب بدست آوردند.

در این محله در هنگام عملیات، بیش از ۶۰ زن و کودک نیز حضور داشته اند.

ولایت خوست در شرق افغانستان از جمله مناطقی است که در گذشته نیز افرادی در آن به اتهام همکاری با شبکه القاعده بازداشت شده اند.

سربازان ناتو در کابل زخمی شدند

وقوع یک انفجار در نواحی شمالی شهر کابل، هفت نفر به شمول چهار سرباز عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را زخمی کرده است.
 
 
 
سربازان ناتو در کابل
نیروهای ناتو اواخر ماه گذشته فرماندهی عملیات نظامی را در جنوب افغانستان تحویل گرفتند
این انفجار در منطقه خیرخانه در ساعات پر رفت و آمد صبح امروز، دوشنبه، 22 اسد (۱۴ اوت) اتفاق افتاد.

مسئولان وزارت داخله (کشور) افغانستان می گویند به نظر می رسد این حادثه ناشی از انفجار بمبی بوده که در یک بایسکل (دو چرخه) جاسازی شده بود.

مسئولان امنیتی در کابل می گویند در این انفجار سه تن از شهروندان غیرنظامی و چهار سرباز ناتو زخمی شده اند.

'شهروندان پاکستان'

علیشاه پکتیاوال، رییس اداره مبارزه با جرایم جنایی فرماندهی پلیس کابل می گوید ساعاتی پس از این، انفجار دیگری در شرق شهر کابل در نزدیک یک مرکز عمده سازمان ملل متحد روی داد که تلفاتی در پی نداشت.

آقای پکتیاوال افزود پس از این، نیروهای امنیتی یک موتر (خودرو) بارکش را در نزدیک این محل متوقف کردند که در آن مواد منفجره جاسازی شده بود.

او گفت هر دو سرنشین این موتر بارکش که شهروندان پاکستانی هستند، بازداشت شده اند.

اگرچه مقامات افغان در این موارد تازه نیز "دشمنان مردم افغانستان" را مسئول می خوانند، ولی این اولین بار است که از بازداشت شهروندان پاکستانی به اتهام بمب گذاری در شهر کابل خبر می دهند.

کابل، پایتخت افغانستان، در گذشته نیز بارها شاهد بمب گذاری های از این دست بوده است.

در چندین مورد، نیروهای خارجی در این شهر و یا نقاطی در بیرون از شهر کابل هدف حمله قرار گرفته اند.

نزدیک به دو ماه پیش حدود پنج انفجار در نقاط مختلف کابل، یک کشته و نزدیک به پنجاه زخمی بر جا گذاشت.

با این حال، جنوب و شرق افغانستان، از نا امن ترین مناطق این کشور به شمار می روند، جایی که هم اکنون هزاران سرباز ناتو و ائتلاف بین المللی تحت فرمان آمریکا در آن مستقر هستند.

حمایت حزب الله از قطعنامه شورای امنیت

حسن نصرالله، رهبر چریک های حزب الله لبنان می گوید پس از توافق با قطعنامه ناظر بر آتش بس در جنوب لبنان، گروه حزب الله این آتش بس را رعایت خواهد کرد. حسن نصرالله همچنین گفت که او با ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد، پس استقرار همکاری خواهد کرد.
 
حسن نصرالله
حسن نصرالله می گوید قطعنامه ناظر بر آتش بس را پذیرفته و با ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح مستقر در این کشورهمکاری خواهد کرد
رهبر گروه حزب الله گفت که این گروه حق مقاومت دربرابر نیروهای اسرائیلی را دارد و تاهنگامی که این نیروها از خاک لبنان خارج نشده اند خواهد جنگید.

حسن نصرالله افزود که از نظر حزب الله بخش هایی از قطعنامه سازمان ملل متحد غیر منصفانه است ولی لبنان به وحدت ملی نیاز دارد.

در همین حال بر اساس آخرین گزارشها از منطقه در ادامه حملات اسراییل به جنوب لبنان، دست کم 7 سرباز اسراییلی کشته شده اند. بر اساس همین گزارشها دست کم 50 نفر هم زخمی شده اند

 

انتظار می رود کابینه اسرائیل یک شنبه 13 اوت، برای بررسی قطعنامه سازمان ملل متحد تشکیل جلسه دهد.

پیشتر، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به قطعنامه ای برای پایان درگیری در لبنان رأی داده و از گروه شیعی حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل خواسته بود فوراً از عملیات نظامی دست بردارند.

بنابر این قطعنامه که با شماره 1701 در شورای امنیت ثبت شد، ارتش اسرائیل باید از جنوب لبنان عقب بنشیند و همزمان، ارتش لبنان و نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل، موسوم به یونیفیل در این منطقه مستقر شوند.

بنابر قطعنامه شمار نیروهای یونیفیل باید حداکثر تا پانزده هزار نفر افزایش یابد و مدت مأموریت این نیروها تا 31 اوت 2007 تمدید شود.

در این قطعنامه در عین حال که بر لزوم پایان درگیری تأکید شده، این نکته نیز مورد تأکید قرار گرفته است که عواملی که باعث درگیری در لبنان شده اند، از جمله گروگانگیری دو سرباز اسرائیلی به دست گروه شیعی حزب الله لبنان باید فوراً مورد رسیدگی قرار گیرند.

شورای امنیت در قطعنامه خود همچنین تلاشهایی را که برای حل فوری مسئله زندانیان لبنانی در اسرائیل انجام می گیرد مورد تشویق قرار داده است.

شورای امنیت از طرح هفت مرحله ای فؤاد سینیوره نخست وزیر لبنان استقبال کرده است که بنابر آن، حاکمیت دولت لبنان از طریق ارتش آن بر سراسر خاک این کشور تسری می یابد، به گونه ای که هیچ گروه مسلحی از نظارت دولت لبنان خارج نباشد و هیچ مرجعی خارج از این دولت در کشور دست به تصمیم گیری نزند.

در قطعنامه شورای امنیت بار دیگر بر پیمان طائف و قطعنامه های 1559 و 1680 شورا مبنی بر خلع سلاح کلیه گروهها در لبنان تأکید شده است.

شورای امنیت در قطعنامه خود از دولتهای لبنان و اسرائیل خواسته است تدابیری اتخاذ کنند تا بین خط موسوم به کبود که سازمان ملل میان دو کشور و تعیین کرده و رود لیطانی در جنوب لبنان به هیچ وجه نفرات و تجهیزات نظامی، بجز نفرات و تجهیزات ارتش لبنان و نیروهای یونیفیل مستقر نشوند تا بدین ترتیب، جنوب لبنان بار دیگر صحنه درگیری نشود.

شورای امنیت همچنین از اسرائیل خواسته است نقشه کلیه مناطق مینگذاری شده در جنوب لبنان را به سازمان ملل تحویل دهد.

در مورد کشتزارهای شبعا که دولت لبنان خواهان پایان یافتن به حدود چهل سال اشغال آنها از سوی اسرائیل شده، در قطعنامه شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل خواسته است با همکاری طرفهای درگیر و همچنین بازیگران بین المللی صحنه لبنان، ظرف سی روز طرحهایی برای پایان دادن به اختلافات مرزی میان لبنان و اسرائیل تهیه کند.

شورای امنیت در قطعنامه خود از دولت لبنان خواسته است مرزهای خود را کنترل کند تا بدون اجازه دولت سلاح یا تجهیزات نظامی وارد این کشور نشود.

در قطعنامه همچنین از جامعه جهانی خواسته شده است برای افزایش دامنه کمک مالی و انسانی به مردم لبنان گامهای فوری بردارد، بدین ترتیب که فرودگاهها و بنادر بازگشایی شوند، آوارگان به خانه های خود بازگردند و مناطق جنگزده بازسازی شود.

'در درگیری ها در سریلانکا 100 شورشی کشته شدند'

دولت سریلانکا می گوید در جریان یک روز زدو خورد شدید که در بخش شمالی شبه جزیره جافنا جریان داشت، بیش از 100 نفر از شورشیان موسوم به ببرهای تامیل کشته شدند.
 
هلی کوپتر ارتش سریلانکا بر فراز ترینکومالی
درگیری های روز شنبه با طلوع آفتاب آغاز شد
یک سخنگوی دولتی گفت که بیش از 300 نفر نیز در این درگیری ها مجروح شده اند. وی رقم تلفات نیروهای دولتی را 27 کشته و 80 مجروح اعلام کرد.

ارتش سریلانکا می گوید علاوه بر گلوله باران سنگین مواضع شورشیان، نیروهای دولتی 5 قایق متعلق به ببرهای تامیل را غرق کرده و هواپیماهای جنگی مواضع شورشیان را هدف قرار دادند.

در همین حال شورشیان به یک پایگاه نیروی دریایی در ترینکمالی، واقع در شمال شرق حمله کردند.

مناقشه ای که باعث درگیری های اخیر شد و بر سر تقسیم آب بود از همین شهر شروع شد.

نزدیک به 50 هزار نفر برای فرار از زد و خوردها خانه های خود را ترک کرده اند وعده بیشتری نیز گرفتار آمده اند.

ژنرال اولف هنریکسن، رئیس ناظران صلح بین المللی، گفت به نظرمی رسد هر دو طرف می خواهند به خشونت ها ادامه دهند

از هنگام شروع درگیری ها در سال جاری میلادی بیش از یک هزار نفر کشته شده اند.

هیچ یک از دو طرف هنوز آتش بسی را که در سال 2002 برسر آن توافق شد رسما رد نکرده اند.

سریلانکا از بیش از دو دهه قبل صحنه جنگ های داخلی بوده است.

از سال 1983 که شورشیان ببرهای تامیل برای استقلال بخش های شمال و شرق سریلانکا با دولت مرکزی وارد جنگ شدند، بیش از 60 هزار نفر در نا آرامی های این کشور جان خود را از دست داده اند.

تامیل ها خواستار ایجاد یک کشور مستقل در مناطق شمالی و شرقی جزیره سریلانکا هستند.