چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

انفجارهای بغداد دهها کشته برجای نهاد

انفجار دو خودرو بمب گذاری شده در پایتخت عراق دهها کشته و زخمی برجای گذاشته و همزمان کشته شدن دو نظامی آمریکایی نیز گزارش شده است.
 
انفجارهای بغداد
در اثر انفجارهای بغداد دود غلیظی بخشی از آسمان شهر را فرا گرفت
به گزارش پلیس بغداد، روز دوشنبه، 22 ژانویه، دو خودرو بمب گذاری شده به فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر در میدان تحریر، واقع در یکی از محله های عمدتا شیعه نشین بغداد، منفجر شد و در اثر آن، دست کم هفتاد پنج نفر جان خود را از دست دادند و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

میدان تحریر محل اجتماع دست فروشان و دکه دارانی است که به معامله وسایل برقی و نوارهای صوتی و تصویری ارزانقیمت می پردازند.

به گفته شاهدان عینی، عامل نخستین انفجار یک بمب جا سازی شده در کیسه پلاستیکی بود که بمب گذاران در کنار دکه های مستقر در میدان تحریر قرار داده بودند.

دقایقی بعد، اتومبیلی بمب گذاری شده ای که در چند متری محل انفجار اول پارک شده بود نیز منفجر شد.

شمار زخمی های این دو انفجار بیش از یکصد تن گزارش شده است.

انفجارهای روز دوشنبه یک روز پس از آن گزارش می شود که منابع نظامی آمریکا در عراق خبر اعزام سه هزار سرباز دیگر به بغداد را اعلام داشتند.

هدف از تقویت حضور نظامی آمریکا در پایتخت عراق مقابله با خشونت در این شهر بوده که بر اساس سیاست جدید اعلام شده توسط رییس جمهوری آمریکا به اجرا گذاشته شده است.

در روزهای اخیر، خبرهایی حاکی از مقابله دولت عراق با گروه های تندرو شیعه انتشار یافته بود و به نظر می رسد که انفجارهای روز دوشنبه توسط تندروهای سنی و به نشانه ادامه مخالفت با دولت صورت گرفته است.

همزمان، منابع نظامی ایالات متحده در عراق کشته شدن دو عضو واحد تفنگداران دریایی این کشور را گزارش کرده اند.

این دو نفر روز یکشنبه و در عملیات جداگانه ای علیه شورشیان در ولایت انبار جان خود را از دست دادند.

روز شنبه این هفته نیز سیزده نظامی آمریکایی در اثر یک فروند هلی کوپتر نظامی در شمال شرق بغداد کشده شدند و حمله به یکی از ساختمان های دولتی در شهر کربلا به کشته شدن پنج سرباز آمریکایی منجر شد.

'شکست طالبان به پول و نفرات بیشتر نیاز دارد'

فرمانده نیروهای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - در افغانستان هشدار داده است که برای شکست شورشیان طالبان به اختصاص منابع مالی و نفرات بیشتری نیاز است.
 
ریچاردز
ریچاردز: جلوگیری از تهاجم زمستانی طالبان با اتکا به مهارت و شجاعت استثنایی به دست آمد
ژنرال دیوید ریچاردز در مصاحبه ای که روز دوشنبه، 22 ژانویه، در روزنامه بریتانیایی گاردین انتشار یافته گفته است که با دریافت پول و نفرات بیشتر می توان در ظرف یک سال بر شورشیان طالبان غلبه کرد.

وی در این مصاحبه گفته است که در سال جاری، نیروهای ناتو توانستند با وجود مشکلات فراوان و با اتکا به "مهارت و شجاعت استثنایی" برای نخستین بار مانع از آن شوند که طالبان به تهاجم زمستانی دست بزند.

فرمانده ناتو در افغانستان افزود که در این عملیات، تعداد نفرات ناتو کمتر از تعداد مورد نیاز بود و در این مورد ابراز نگرانی کرد که کشورهای عضو ناتو ممکن است فرض کنند که در سال 2007 هم چنین دستاوردی با نفرات ناکافی امکانپذیر خواهد بود.

ژنرال ریچاردز هشدار داد که تثبیت اوضاع در شرایط فعلی کافی نیست بلکه لازم است تلاش بیشتری در خلال یک سال آینده صورت گیرد تا بتوان در این مدت بر طالبان غلبه کرد.

وی اظهار داشت که شکست طالبان در نبردهای های سپتامبر سال گذشته که در جریان آن یکهزار تن از شورشیان کشته شدند باعث شد که روند جنگ به ضرر شورشیان تغییر کند.

فرمانده نیروهای ناتو گفت که لازم است مردم عادی افغانستان به توانایی طرفی که از آن حمایت می کنند اعتقاد داشته باشند زیرا، به گفته وی، آنان حاضر نیستند خطر جانبداری از طرف بازنده را بپذیرند.

توصیه به دولت افغانستان

ژنرال ریجاردز در مصاحبه با گاردین به رییس جمهوری افغانستان توصیه کرد تا به تلاش برای ریشه کن کردن فساد در این کشور سرعت بخشد.

نیروهای بریتانیایی در افغانستان
فرماندهان ناتو در افغانستان خواستار اعزام نفرات بیشتر شده اند

وی همچنین خواستار بهبود روابط بین دولت های افغانستان و پاکستان شد و افزود که در شرایط حاضر، دو طرف دارای روابط مطلوب نیستند.

در مورد رویکرد غرب نسبت به مشکلات افغانستان، فرمانده نیروهای ناتو گفت که نباید در مراحل اولیه توسعه، کشورهای غربی در صدد تحمیل راه حل های غربی بر یک جامعه اسلامی برآیند.

وی به سازمان های غیرنظامی غربی، ازجمله وزارت توسعه بین المللی بریتانیا، توصیه کرد که برای بازسازی سریعتر افغانستان تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

ژنرال ریچاردز گفت که کشورهای عضو پیمان ناتو که مسئولیت حفظ امنیت در نقاط مختلف افغانستان را پذیرفته اند نباید به طور مقطعی و در انزوا عمل کنند بلکه لازم است فعالیت آنان در چارچوب یک برنامه کلی برای تمامی این کشور صورت گیرد.

دیوید ریچاردز، که ژنرال ارتش بریتانیاست، فرماندهی حدود سی و یکهزار نیروی اعزامی ناتو از جمله پنجهزار تن از نفرات ارتش بریتانیا در افغانستان را بر عهده دارد.

به نوشته گاردین، فرماندهان ناتو خواستار افزایش نیروهای این سازمان در افغانستان شده و از جمله از دولت های عضو خواسته اند به تعهد خود برای تشکیل یک گردان ذخیره متشکل از یکهزار تن عمل کنند.

وی در این مصاحبه به موضوع تولید تریاک در افغانستان نیز پرداخت و گفت که مبارزه با کشت خشخاش با مشکلات و مباحثاتی درگیر است اما افزود که موفقیت در این برنامه به چند سال وقت و تلاش به مراتب بیشتری نیاز دارد.

دردسر بزرگ 'برادر بزرگ' برای بریتانیا

در بریتانیا یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان برادر بزرگ (Big Brother) جنجال برانگیز شده و حتی بر مسائل سیاسی بریتانیا تاثیر گذاشته است.

 
 
دو شرکت کننده برنامه برادر بزرگ
رسانه های بریتانیا، به طور گسترده ای جنجال برنامه برادر بزرگ را پوشش داده اند
چند تن از شرکت کنندگان این برنامه تلویزیونی، به بیان اظهارات نژاد پرستانه علیه شیلپا شتی، شرکت کننده هندی این برنامه متهم شده اند و اظهارات آنها موجی از اعتراضها را در رسانه ها برانگیخته است.

مسئولان برنامه سرانجام تصمیم گرفتند سرنوشت شیلپا شتی و رقیب او جید گودی را به رای مردم (از طریق پیامهای تلفنی و اس ام اس) واگذار کنند و در این رقابت، جید گودی که متهم به رفتار نژاد پرستانه با شیلپا شتی بود، از دور خارج شد.

خانم گودی که در میان تدابیر امنیتی از برنامه خارج شد، در گفتگو با کانال چهار تلویزیون بریتانیا، اتهام رفتار نژادپرستانه را رد کرد.

آقا بالاسر

برادر بزرگ (آقا بالاسر) یک برنامه مستند تلویزیونی است، بر اساس زندگی واقعی تعدادی افراد که از طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگی و موقعیت های متفاوت، در یک خانه جمع می شوند.

این افراد از لحظه ورود به خانه ای که سرتاسر و تمام زوایایش با دوربین های تلویزیونی زیر نظر است و به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شود، با دنیای بیرون قطع رابطه می کنند و تا زمانی که در این خانه هستند، نه خبری از بیرون می شوند و نه با کسی از بیرون ارتباط دارند.

برنامه برادر بزرگ ابتدا در سال 1999 در هلند شروع شد و سپس در کشورهای زیادی در پنج قاره جهان، از جمله بریتانیا و حتی کشور هند در آسیا هم رواج پیدا کرد.

نحوه اجرای برنامه و بهانه اصلی آن این است که زندگی عادی شرکت کنندگان برادر بزرگ که جوامع و فرهنگهای مختلف را نمایندگی می کنند و در مدت ۹ هفته اجرای برنامه، هیچ رابطه ای با دنیای بیرون ندارد، به طور بیست و چهار ساعته زیر نظر است و این می تواند از نظر روانشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد.

بینندگان شبکه های تلویزیونی که این برنامه را می بینند، به تدریج در بحث و جنجالهای احتمالی که میان شرکت کنندگان برنامه به وجود می آید، دخالت داده می شوند، رای می دهند و اظهار نظر می کنند.

شیلپا شتی
شیلپا شتی هنرپیشه هندی، از شرکت کنندگان سرشناس دوره جدید برنامه برادر بزرگ است
از نظر تجارتی، آگهی های زیادی در طول برنامه پخش می شود و آرای بینندگان هم که از طریق تلفن و اس ام اس دریافت می شود، سود زیادی نصیب سازندگان برنامه می کند.

در برنامه جاری برادر بزرگ بریتانیا، یازده شخصیت معروف از کشورهای بریتانیا، آمریکا و استرالیا وارد برنامه شدند.

از جمله شرکت کنندگان این مجموعه، درک بنیدکت (Dirk Benedict )هنرپیشه آمریکایی، جرمین جکسون (Jermaine Jackson) برادر مایکل جکسون و شلپا شتی (Shilpa Shetty)، هنرپیشه معروف سینمای هند (بالیوود) هستند.

جنجال از آنجا آغاز شد که سه دختر انگلیسی شرکت کننده، جو اومیرا (خواننده)، دانیل لوید (مانکن زیبایی) و جید گودی (از شرکت کنندگان دوره های پیشین برادر بزرگ که اکنون معروف و میلیونر شده) بر سر بعضی از مسایل، با خانم شتی اختلاف نظر پیدا کردند و گویا حرفهایی در وصف او بر زبان آوردند که به نظر برخی از بینندگان و حتی محافل سیاسی و مطبوعاتی بریتانیا، مصداق نژادپرستی شمرده شده است.

جنجال سیاسی و مطبوعاتی

شیلپا شتی و جید گودی
سازندگان برنامه برادر بزرگ، خروج شرکت کنندگان جنجالی را به رای گذاشته اند
این جنجال، به سرعت از سطح بینندگان برنامه بالاتر رفت، در پارلمان بریتانیا مطرح شد، روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی به طور گسترده به این موضوع پرداختند و در چند روز اخیر، در سرخط اخبار بوده است.

جنجال برادر بزرگ، حتی سفر گوردن براون وزیر خزانه داری بریتانیا به هند را هم تحت تاثیر قرار داد. خبرنگاران می گویند آقای براون که احتمالا نخست وزیر آینده بریتانیا خواهد بود، در هند به هر شهری که سفر می کند و با هر مقام هندی که دیدار می کند، با سوالاتی در مورد برخورد شرکت کنندگان انگلیسی برنامه برادر بزرگ با هنرپیشه هندی مواجه می شود.

تاکنون نزدیک به چهل هزار نفر در بریتانیا از این برنامه شکایت کرده اند و حتی پلیس بریتانیا هم تحقیقاتی را در این قضیه آغاز کرده است.

"نژاد پرستی"

جرمین جکسون
جرمین جکسون برادر مایکل جکسون نیز در برنامه برادر بزرگ حضور دارد
اگر برخورد سه دختر انگلیسی با خانم شتی، مصداق نژادپرستی شمرده شود، در بریتانیا جرم بزرگی محسوب می شود و این سه نفر، با دادگاه و محاکمه و احتمالاً جریمه های سنگین مواجه خواهند بود.

اما در کنار این، حالا دیگر جنجال بین المللی برادر بزرگ، برای دولت بریتانیا که شعارهای مدارا و ضد تبعیض نژادی سر می دهد، حیثیتی شده است.

خانم شتی که تا حالا سعی کرده با متانت و آرامش به جنجالهای سه دختر انگلیسی پاسخ دهد، گفته که او از فرهنگ مردم خودش نمایندگی می کند و پرسیده که آیا این سه دختر هم از جامعه امروز بریتانیا نمایندگی می کنند؟ به نظر او، اگر بریتانیا اینطور باشد، ترسناک است.

برخی از بینندگان برنامه، گفته اند احساس شرم می کنند از این که هموطن آن سه دختر انگلیسی هستند.

یک شرکت بازرگانی که تامین کننده (حامی) اصلی برنامه برادر بزرگ است، از لغو قرارداد خود با سازندگان برنامه خبر داده است.

چندین فروشگاه در سطح بریتانیا هم عطرهای دارای مارک جید گودی، شرکت کننده جنجالی برادر بزرگ بود، از رده فروش خارج کرده اند.

روزنامه ها نوشته اند که دانیل لوید شرکت کننده دیگر نیز که مدل یا مانکن زیبایی است، پس از این جنجال، احتمالاً با لغو قرارداد مواجه خواهد شد.

تجارت

درک بندیکت و شیلپا شتی در برنامه برادر بزرگ
درک بندیکت و شیلپا شتی، هنرپیشه های هالیوود و بالیوود در برنامه برادر بزرگ
اما هیچ کدام از این جنجالها، باعث نمی شود که سازندگان برنامه، نفع تجارتی خود را نادیده بگیرند.

مسئولان کانال چهار تلویزیون بریتانیا اتهام طرح مسایل نژادپرستانه در برنامه برادر بزرگ را کرده اند و گفته اند که آنچه پیش آمده، فقط ناشی از تفاوت فرهنگها بوده است.

آنها از بینندگان برنامه که حالا دیگر شمارشان از پنج میلیون هم فراتر رفته، خواسته اند تا با ارسال پیامهای نوشتاری (اس ام اس موبایل)، تعیین کنند که شیلپا شتی هنرپیشه هندی یا جید گودی، رقیب انگلیسی او، کدام یک باید از دور برنامه خارج شوند.

مسئولان برنامه گفتند که در برنامه جمعه شب (۱۹ ژانویه)، بیش از هشتاد درصد رای دهندگان، خواهان خروج خانم گودی از برنامه شدند.

برخورد سرگرمی با سیاست

برنامه تلویزیونی "برادر بزرگ" Big Brother در بریتانیا شهرت پیدا کرده است که می تواند آدمهای عامی و گمنام را ظرف یک شب به اوج شهرت برساند.
 
شیلپا شتی
این برنامه تلویزیونی مایه رنجش خاطر خانم شتی شده اما شهرتی بی سابقه نیز برای ستاره سینمای هند به ارمغان آورده است
حالا این شوی پرطرفدار تلویزیونی که جنبه ها و نمودهای خصوصی زندگی یک گروه داوطلب در یک خانه که تقریبا همه جای آن دوربین نصب شده را به نمایش می گذارد، به سیاست آمیخته شده است.

در بریتانیا معمولا در هر سال دوبار این شوی تلویزیونی برگزار می شود که در دوره فعلی آن که هم اینک در حال اجرا است، افراد نسبتا مشهور وارد خانه مذکور می شوند و مدتی را در آن می گذرانند و در دوره دیگر آن، افراد عادی که از میان خیل عظیم متقاضیان انتخاب شده اند مقابل چشم دوربینها قرار می گیرند.

منتقدان این برنامه می گوید ظاهرا آدمهای عامی امکان می یابند که در جریان این برنامه (که تمام مدت زیر نظر دوربین هستند)، حرف های توهین آمیز به زبان بیاورند و دیگران را بیازارند.

اما در دوره فعلی شوی برادر بزرگ که میهمانی از سینمای هند نیز در آن حضور دارد، رفتار برخی از حاضران با "شیلپا شتی" ستاره نامی بالیوود باعث بروز مشکلاتی شده که برخی سیاستمداران بریتانیا را نیز درگیر موضوع کرده است.

شرکت کنندگان مجموعه جدید و کنونی برادر بزرگ، عمدتا هنرمندان و افراد سرشناس دنیای سینما و موسیقی هستند و خانم شتی نیز یکی از آنهاست.

دردسر برای دولتمردان

شتی
خانم شتی از نوجوانی به سینما راه یافته است

گوردون براون، وزیر دارایی بریتانیا و نخست وزیر احتمالی آینده، که در حال دیدار از هند است، با اعتراض خشم آمیزی روبرو شده. وی بلافاصله حساب دولت بریتانیا را از حساب برنامه های تلویزیونی سرگرم کننده جدا کرده است.

او که برای گسترش روابط بریتانیا با هند به آن کشور رفته، گفته است که چندین بار در هند این مسئله را با او مطرح کرده اند.

او گفته است می خواهد اطمینان دهد که بریتانیا همچنان به اصول "مدارا و صداقت" پایبند است.

یکی از دستیاران نزدیک آقای براون در بریتانیا گفته است که برخی از گفته ها و حرکاتی که در این برنامه پخش می شود، تصویر نادرستی از بریتانیا به دست می دهد.

تونی بلر نخست وزیر بریتانیا نیز از این برنامه تفریحی تلویزیونی فاصله گرفته است.

چنین برنامه هایی که در ظاهر هدفی جز تفریح و سرگرمی ندارند، گاه می توانند صبغه سیاسی تندی به خود بگیرند و در خارج چهره نادرستی از کشور ارائه دهند.

واقعیت این است که سرشت و تأثیر چنین برنامه هایی چه بسا از مرز شناخته شده فراتر می رود و افکار عمومی را فرا می خواند که با توجه و دقت بیشتری به آنها نگاه کند.