چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

دادگاه مامور افغان به اتهام اختلاس برگزار شد

فساد از چالش های اصلی بر سر راه دولت افغانستان است . دادگاه مبارزه با فساد اداری افغانستان نخستین جلسه  خود را با حضور یک مامور وزارت حج و اوقاف این کشور به اتهام اختلاس و گرفتن رشوه برگزار کرد.

 

این مامور وزارت حج و اوقاف که خزانه دار این وزارت بوده، در سال گذشته هنگام بازگشت از مراسم حج در فرودگاه کابل با ۳۵۰ هزار دلار دستگیر شد.

دادستان دادگاه ابتدایی او را متهم به اختلاس از خزانه وزارت حج و اوقاف و گرفتن رشوه هنگام به اجاره گرفتن هتل محل اقامت حاجیان در عربستان سعودی کرد.

اما فرد متهم گفت که او این پول ها را به دستور صدیق چکری، سرپرست سابق وزارت حج و اوقاف برای مصارف حاجیان به عربستان سعودی انتقال داده بود، ولی به دلیل این که این پول مصرف نشد، آن را دو باره به کشور آورد.

او در مورد گرفتن رشوه هنگام اجاره محل اقامت حاجیان اتهام دادستان را نپذیرفت و گفت که صلاحیت او در سطحی نبود که از کسی رشوه بگیرد. او گفت که صلاحیت به اجاره گرفتن محل اقامت حاجیان به دست کمیسیونی بود که از سوی حکومت برای این کار توظیف شده بود.

این مامور پیشین وزارت حج و اوقاف گفت اگر در این مورد رشوه گرفته شده باشد، توسط مسئولان وزارت و اوقاف و اعضای این کمیسیون گرفته شده است. اما او در کل انکار نکرد که رشوه گرفته نشده و یا اختلاس نشده باشد.

خزانه دار وزارت حج و اوقاف انتقاد کرد که بجای مجرمان اصلی، ماموران پایین رتبه و بی گناه قربانی می شوند تا افراد قدرتمندی که به گفته او در این مورد دخیل اند نجات یابند.

او گفت: "نه به من کسى به نام چکرى رشوه داده و نه من از کسى پول اخذ کرده ام و نه هم از موضوع خبر دارم. متاسفانه آقاى چکرى به من ۳۶۲ هزار دلار به طور امانت داده بود و من در این مورد اسناد و شواهد هم دارم. این پولی که همراه من دستگیر شده همه پول مردم است. من متاسفم که حقیقت در کجاست و زجر و شکنجه را چه کسانى می بینند." 

حامد کرزی در کنفرانس مبارزه با فساد در کابل

 

 هر چند حامد کرزی بارها از تشدید مبارزه با فساد سخن گفته، اما منتقدان او را متهم به کاری کرده است

سال گذشته هنگام انتقال حاجیان برای شرکت در مراسم حج اتهامهایی در مورد گرفتن رشوه و اختلاس مطرح شد و در پی آن دادستانی کل دستور بازداشت صدیق چکری، سرپرست وزارت حج و اوقاف را صادر کرد.

اما آقای چکری که پیش از صدور این دستور از کشور خارج شده بود، تا حال به کشور بازنگشته و حاضر به پاسخگویی در مورد این اتهامها نشده است.

او به طور مکرر از محل اقامت خود در لندن این اتهامات را رد کرده و آن را توطئه سیاسی خوانده است.

فساد یکی از چالش های اصلی بر سر راه دولت افغانستان شمرده می شود. منتقدان دولت و شماری از کشورهای غربی از دولت افغانستان انتقاد کرده اند که در مبارزه با آن کار کافی انجام نداده است.

هر چند دولت افغانستان قبول دارد که نهادهای دولتی آغشته به فساد است، اما انتقادها علیه خود در مورد کم کاری در زمینه مبارزه با فساد را همواره رد کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد