چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

ناتوانی' افغانستان در تامین حقوق زنان

صندوق انکشافی زنان سازمان ملل متحد (یونیفم) با انتشار یک گزارش ویژه، افغانستان را در ردیف کشورهایی قرار داده که بیشترین خشونت در آن علیه زنان صورت می گیرد.
 
 
زنان افغان
مدافعین حقوق زنان خواستار پیگرد قانونی عاملان خشونت علیه زنان هستند
در این گزارش، از بدرفتاری های جنسی، قاچاق دختران، ازدواج های اجباری، ضرب و شتم و بدور نگهداشتن زنان از آموزش و خدمات درمانی، به عنوان بارزترین نمونه های خشونت علیه زنان در افغانستان یاد شده است.

این گزارش، نخستین ارزیابی در نوع خود از وضعیت زنان در افغانستان است که تهیه آن دو سال وقت گرفته و در آن نهادهای مختلف داخلی و خارجی و سازمان ملل متحد نقش داشته اند.

با آنکه این گزارش، از حضور زنان افغان در فعالیت های مختلف اجتماعی ظرف چهار سال گذشته در افغانستان ستایش کرده ولی تاکید کرده که هنوز زنان افغان با انواع مختلف خشونت ها روبرو هستند.

در این گزارش به ۱۳۰۰ مورد خشونت علیه زنان اشاره شده و تهیه کنندگان آن، در کل، پدیده خشونت را به سه بخش روانی، جنسی و فزیکی تقسیم کرده اند.

این گزارش با شرح یک موضوع مشخص که در آن یک دختر دو ساله به ازدواج پیرمردی در افغانستان درآمده، به بررسی مسئله بد دادن پرداخته است.

'مجبوریت های سیاسی'

 گزارش صندوق انکشافی زنان سازمان ملل متحد (یونیفم) آورده است که هر سال شمار قابل ملاحظه ای از زنان و دختران در افغانستان به اتهام آنچه "بدنام کردن خانواده ها" خوانده می شود، کشته می شوند
 

مسئولان اداره یونفیم، هدف از تهیه این گزارش را کمک به دولت افغانستان در زمینه دفاع از حقوق زنان و حمایت از قربانیان خشونت می خوانند.

مریم اسلن، رییس این اداره در کابل می گوید اگر حکومت افغانستان در شرایط کنونی نمی تواند کارهای موثری در زمینه تامین حقوق زنان انجام دهد، دست کم مجبوریت های سیاسی خود را نباید سد راه تامین حقوق زنان کند.

خانم مریم می گوید: "حکومت در این زمینه هیچ کاری نکرده است و این موضوع دو دلیل دارد. اول ظرفیت پایین کاری و دوم دلایل سیاسی."

او افزود: "تا جایی که حرف بر سر ظرفیت هاست، همه از موضوع آگاه هستیم ولی اگر حداقل حکومت مجبوریت های سیاسی خود را سد راه تامین حقوق زنان نکند، این یک پیشرفت بزرگ خواهد بود."

پیگرد قانونی

گزارش صندوق انکشافی زنان سازمان ملل متحد (یونیفم) در ادامه آورده است که هر سال شمار قابل ملاحظه ای از زنان و دختران در افغانستان به اتهام آنچه "بدنام کردن خانواده ها" خوانده می شود، کشته می شوند.

در این گزارش به نمونه هایی از بدرفتاری نیروهای امنیتی و سربازان پلیس نیز علیه زنان اشاره شده است.

اداره یونیفم به این باور است که این گزارش در کنار دیگر مسایل، منبع خوب اطلاعاتی نیز برای سایر سازمانهای فعال در زمینه حقوق زنان خواهد بود.

ولی به نظر می رسد مدافعین حقوق زنان بیشتر تاکید دارند که در کنار جمع آوری اطلاعات در مورد خشونت علیه زنان، راه بهتر این خواهد بود که عاملان این خشونت ها مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد