چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

نخست وزیر لبنان بر نقش ارتش تاکید کرد

در حالیکه شورای امنیت سازمان ملل شرح وظایف نیروی پاسدار صلح و خلع سلاح چریک های حزب الله را بررسی می کند، نخست وزیر لبنان بر نقش ارتش تاکید ورزیده و یک سیاستمدار ارشد لبنانی موضع رییس جمهوری سوریه را مورد انتقاد قرار داده است.
 
سربازان لبنانی
نفرات ارتش ملی لبنان طبق مصوبه شورای امنیت عازم مناطق مرزی با اسرائیل شده اند
از ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه، 17 اوت، واحدهایی از ارتش لبنان که طبق قطعنامه آتش بس مصوب شورای امنیت باید در مناطق جنوبی این کشور مستقر شوند با عبور از رودخانه لیطانی عازم محل ماموریت خود شده اند در حالیکه نیروهای اسرائیلی خروج از این مناطق را سرعت بخشیده اند.

همزمان، فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان، گفته است که ارتش مجری اراده و اقتدار دولت مرکزی در سرتاسر لبنان است.

سخنان آقای سینیوره در حالی انتشار می یابد که سپردن مسئولیت حفظ امنیت مناطق مرزی با اسرائیل به ارتش لبنان و خروج چریک های حزب الله از این مناطق مطرح است.

به گفته ناظران، در حالیکه اظهارات نخست وزیر لبنان مورد استقبال آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت، چگونگی همکاری حزب الله در این زمینه مشخص نیست هرچند بعید به نظر می رسد که دولت لبنان بدون جلب موافقت حزب الله قطعنامه آتش بس شورای امنیت را پذیرفته باشد.

احتمال دارد که با استقرار ارتش، چریک های مسلح حزب الله دست کم برای مدتی از حضور علنی در مناطق مرزی خودداری ورزند.

در پی برقراری آتش بس، جنبش حزب الله آمادگی خود را برای کمک به جنگ زدگان و بازسازی خرابی های ناشی از حملات اسرائیل اعلام داشته است که می تواند زمینه را برای ادامه فعالیت این گروه در جنوب لبنان فراهم آورد.

اعزام پاسداران صلح

طبق قطعنامه 1701 شورای امنیت، که به جنگ 34 روزه لبنان خاتمه داد و از روز دوشنبه این هفته به اجرا گذاشته شد، قرار است ارتش ملی لبنان حفظ امنیت در مناطق مرزی با اسرائیل را بر عهده بگیرد و نیروی پاسدار صلح نیز برای جلوگیری از بروز مجدد جنگ در این مناطق مستقر شود.

چریک حزب الله در مرز لبنان
واکنش حزب الله به استقرار واحدهای ارتش در نواحی مرزی مشخص نیست

شمار نفرات ارتش لبنان که به جنوب اعزام می شود به حدود پانزده هزار نفر می رسد و نخستین واحدهای اعزامی در روز چهارشنبه حدود ساعت 4 بامداد به وقت محلی با عبور از رودخانه لیطانی حرکت به سوی محل ماموریت خود را آغاز کردند.

دولت اسرائیل گفته است که تا کنون ارتش این کشرو نیمی از مناطقی از جنوب لبنان را که در جنگ اخیر اشغال کرده بود به واحدهای صلحبانی سازمان ملل در این منطقه - موسوم به یونیفیل UNIFIL - تحویل داده است.

این نیروها از سال 1978 به منظور جلوگیری از بروز جنگ در مرز اسرائیل و لبنان مستقر بوده اند اما در موارد متعدد، از جمله در جنگ اخیر، نتوانسته اند مانع از بروز درگیری شوند و به همین دلیل در معرض انتقاداتی قرار داشته اند.

شمار صلحبانان سازمان ملل در جنوب لبنان به حدود دو هزار نفر می رسد اما شورای امنیت در نظر دارد به منظور تقویت این نیروها برای جلوگیری از بروز مجدد جنگ در جنوب لبنان موافقت کشورهای مختلف را برای اعزام پانزده هزار نفر دیگر به این منطقه جلب کند.

دولت فرانسه برای در دست گرفتن رهبری این نیروها اعلام آمادگی کرده است اما هنوز کشورهای دیگر تامین تمامی نیروها و تجهیزات مورد نیاز را برعهده نگرفته اند.

روشن نبودن شرح وظایف این نیروها و به خصوص نقش آنان در خلع سلاح چریک های حزب الله از جمله دلایل خودداری سایر کشورها از مشارکت در این طرح عنوان شده است.

خلع سلاح حزب الله و تحقیقات در اسرائیل

از نظر اسرائیل، محول کردن وظیفه حفظ امنیت جنوب لبنان به ارتش ملی این کشور به منزله خلع سلاح و خروج نفرات مسلح حزب الله از نواحی مرزی است.

تانک اسرائیلی هنگام عبور از مرز لبنان
با ورود ارتش لبنان نیروهای اسرائیلی خروج از لبنان را آغاز کرده اند

در سال 2000 میلادی، اسرائیل به اشغال چند ساله جنوب لبنان خاتمه داد در حالیکه براساس قطعنامه های مصوب شورای امنیت، خواستار استقرار نیروهای ارتش لبنان در این مناطق و توقف فعالیت چریک های مسلح حزب الله بود.

حزب الله و دولت لبنان گفته اند که اسرائیل همچنان بخشی از خاک لبنان را در اختیار دارد و به همین دلیل، در سال های اخیر حزب الله عملیاتی را علیه نیروهای اسرائیلی در نواحی مرزی به اجرا می گذاشته که گاه به درگیری های پراکنده بین دو طرف منجر شده است.

حمله حزب الله و اسارت دو سرباز اسرائیلی در روز 12 ژوئیه انگیزه آغاز حملات سنگین هوایی و توپخانه و ورود واحدهای زمینی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان شد.

همزمان، امیر پرتز، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرده است که یک کمیسیون تحقیق به منظور بررسی عملکرد ارتش این کشور در جنگ اخیر لبنان تشکیل شده است.

مخالفان دولت اسرائیل نحوه اداره جنگ را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که دستاورد این عملیات کمتر از آن چیزی بوده که اهود اولمرت، نخست وزیر، وعده داده بود.

درعین حال، وزیر خارجه اسرائیل پس از ملاقات با دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک شرایط کنونی در جنوب لبنان را "لحظه رویارویی جامعه بین المللی با حقایق" توصیف کرد.

وی گفت که اینک سئوال اصلی این است که آیا سرانجام ارتش ملی لبنان، با کمک سازمان ملل، خواهد توانست به نیروی موثر در جنوب این کشور مبدل شود یا همچنان نقشی انفعالی خواهد داشت.

انتقاد از رهبر سوریه

در خبری دیگر از لبنان، یک سیاستمدار ارشد این کشور رییس جمهوری سوریه را به دلیل اظهارات اخیر وی مورد انتقاد قرار داده است.

روز چهارشنبه، 17 اوت، سعد حداد، رهبر جناح اکثریت در پارلمان لبنان، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، را متهم کرد که در صدد نفاق افکنی و بر انگیختن فتنه و درگیری در لبنان است.

سعد حریری
حریری رهبر سوریه را به نفاق افکنی در لبنان متهم کرده است

وی گفت که اظهارات بشار اسد در روز سه شنبه، که نیروهای مخالف سوریه در لبنان را به اتحاد با اسرائیل متهم کرد، به سوریه و لبنان آسیب خواهد رساند.

سعد حریری فرزند رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان است که ترور وی در ماه فوریه سال گذشته به بروز تظاهرات گسترده ضد سوریه و سرانجام خروج نیروهای نظامی و امنیتی این کشور از لبنان منجر شد.

در پی خروج سوریه از لبنان، احزاب و شخصیت های مخالف سوریه در این کشور توانستند در انتخابات پارلمان به پیروزی برسند و رهبری دولت را در دست بگیرند.

سعد حریری در عین حال اسرائیل را نیز به خاطر آنچه که "سابقه سیاه" این کشور در لبنان می خواند به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت که حملات ارتش اسرائیل و ویرانی هایی که برجای گذاشته، به گفته وی، باعث نابودی وحدت ملی مردم لبنان نخواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد