چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

'ستاره افغان': رقابت جوانان آوازخوان

شاید کمتر کسی را در شهرهای بزرگ افغانستان سراغ گرفت که با نام برنامه تلویزیونی ستاره افغان آشنایی نداشته باشد.
 
 
 
نشان ستاره افغان
برنامه ستاره افغان در مدت کم محبوبیت زیادی در میان جوانان افغان کسب کرد
این برنامه هر هفته یک بار از تلویزیون خصوصی طلوع در افغانستان پخش می شود و در آن جوانان افغان با اجرای آهنگ های افغانی بر سر کسب لقب ستاره افغان با هم رقابت می کنند.

این روزها دومین دور برنامه ستاره افغان وارد مراحل نهایی خود شده و رقابت میان کمتر از پنج آوازخوان جوان که تا حالا از آزمون های مختلف گذشته اند، ادامه دارد.

به گفته مجریان برنامه ستاره افغان، در آغاز ثبت نام برای شرکت در این برنامه که در شهرهای مختلف افغانستان برگزار شد، صدها جوان افغان نام نویسی کردند که شماری از آنها موفق به سپری کردن آزمون ورودی به برنامه ستاره افغان نشدند و تعدادی دیگر نیز پس از اجرای آهنگ هایی روی ستیژ (سکو) از دیگران عقب افتادند.

آنگونه که مجریان این برنامه تلویزیونی می گویند آوازخوانان جوان در برنامه ستاره افغان از طریق رای مردم (SMS) از یک مرحله به مرحله دیگر می روند و انتخاب نهایی ستاره افغان نیز بر اساس همین روش صورت می گیرد.

در کنار این داورهای نیز بر روند برنامه و آوازخوانی شرکت کنندگان نظارت می کنند.

تبلیغات

موضوع جالب توجهی که در برنامه ستاره افغان دیده می شود، روشهای تبلیغاتی هواداران شرکت کننده در این برنامه در میان مردم است.

شماری از هواداران شرکت کنندگان برنامه ستاره افغان که عمدتا دوستان و یا خویشان آنان هستند، در میان حلقات مختلف مردم از جمله دانش آموزان و محصلان دانشگاه ها به تبلیغات می پردازند و از آنان می خواهند به این یا آن شرکت کننده رای دهند.

صحنه های تبلیغات برای رای دادن به شرکت کنندگان ستاره افغان، بیشتر آدم را به یاد روش های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی افغانستان می اندازد که البته نه به آن گستردگی ولی با استفاده از طریقه های همسانی صورت می گیرد.

کاپی از غرب؟

نسخه افغانی
گروهی از شرکت کنندگان ستاره افغان روی استیژ (عکس از سایت ستاره افغان)
 شماری به این باور هستند که برنامه ستاره افغان نسخه کاپی شده از تلویزیونهای غربی و هندی است
 
برنامه ستاره افغان از نظر ساختار، مشابهت های زیادی با نمایش تلویزیونی آمریکان آیدول (American Idol) و یا نمایش سا ری گه مه په از تلویزیونهای غربی و هندی دارد و شماری به این باورند که ستاره افغان نسخه کاپی شده از این برنامه هاست.

تا جایی که در اولین دور برنامه ستاره افغان بیشتر شرکت کنندگان آهنگ های غیرافغانی چون هندی، ایرانی و... را برای اجرا انتخاب می کردند که این روش بعدتر از سوی مجریان برنامه ستاره افغان ممنوع قرار داده شد.

با این حال ستاره افغان در مدت کمی که از عمرش می گذرد توانست محبوبیت زیادی در میان جوانان افغان پیدا کند.

اکثریت این برنامه را به شکل دوامدار دنبال می کنند و به شرکت کنندگان مورد نظر خود رای می دهند.

نخستین ستاره افغان

این دومین دور از برنامه ستاره افغان از تلویزیون طلوع است.

روشهای تبلیغاتی
 شماری از هواداران شرکت کنندگان برنامه ستاره افغان که عمدتا دوستان و یا خویشان آنان هستند، در میان حلقات مختلف مردم از جمله دانش آموزان و محصلان دانشگاه ها به تبلیغات می پردازند و از آنان می خواهند به این یا آن شرکت کننده رای دهند
 
دور اول آن سال گذشته برگزار شد و شکیب همدرد که ظاهرا در میان سایر شرکت کنندگان خوبتر درخشید، لقب اولین ستاره افغان را بدست آورد.

شکیب همدرد در این اواخر یکی دو آهنگ تصویری نیز ضبط کرده که جایگاه خوبی را در میان آهنگ های درخواستی در برنامه های تفریحی تلویزیونها و رادیوهای کابل به خود اختصاص داده است.

الله گل دانه دانه دانه دانهجدایی ها نمانه (نماند) - اگر کنده شود از ملک مردم آب و دانهبه شهر خود بسازم از محبت آشیانه... اولین آهنگی است که آقای همدرد ضبط کرده و ظاهرا با استقبال گرمی در افغانستان روبرو شده است.

حضور دختران

نمایش برنامه ستاره افغان در کشوری که حدود پنج سال پیش آوازخوانی در آن رسما از سوی رژیم طالبان ممنوع شده بود، دستاورد مهمی پنداشته می شود.

سنت ها
یک شرکت کننده برنامه ستاره افغان (عکس از سایت ستاره افغان)
 حضور دختران جوان افغان در پرده تلویزیون و آن هم در حال اجرای آهنگ، در جامعه ای افغانستان که هنوز هم سخت پابند سنتها و رسم و رواج های کهنه است موضوع قابل توجهی به شمار می رود
 
در این برنامه در کنار پسران، دختران افغان نیز شرکت می کنند.

حضور دختران جوان افغان در پرده تلویزیون و آن هم در حال اجرای آهنگ، در جامعه ای افغانستان که هنوز هم سخت پابند سنتها و رسم و رواج های کهنه است موضوع قابل توجهی به شمار می رود.

در اولین دور برنامه ستاره افغان فرحناز یوسفی، جوان هفده ساله از میان بیش از هزار شرکت کننده این برنامه، به مقام پنجم رسید و لقب "بهترین بانوی افغان" را کسب کرد.

در دور دوم ستاره افغان نیز شماری از دختران شرکت کردند ولی هیچ کدام نتوانستند به مراحل نهایی راه یابند.

شماری از دختران شرکت کننده در برنامه ستاره افغان می گویند برای حضورشان در پرده تلویزیون و اجرای آهنگ، با مشکلات زیادی در اجتماع روبرو شده اند، از اعضای خانواده های خود طعنه شنیده اند و یا حضورشان در بازارها و اجتماعات مردم با تبصره های همراه بوده است.

'کشف استعدادها'

با آنکه شرکت کنندگان در برنامه ستاره افغان آموزش های ویژه ای آوازخوانی ندیده اند و ظاهرا قرار هم نیست که مجریان برنامه ستاره افغان چنین برنامه های را بعدتر برای این افراد برگزار کنند، ولی به هر حال تجربه آوازخوانی برای این جوانان آن هم در پرده تلویزیون خالی از سود نیست.

بسیاری در افغانستان به این باور دارند که این اقدام در کشف استعدادهای پنهان جوانان کمک می کند و اگر این ظرفیت ها از سوی ارگانهای مسئول رشد داده شود، نسل جوانی در عرصه موسیقی و آوازخوانی افغانستان ظهور خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد