چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

پایان جلسه غیررسمی شورای امنیت در مورد ایران

مذاکرات پنجشنبه شب اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در مورد پیش نویس قطعنامه ای برای تنبیه ایران به خاطر خودداری آن کشور از تعلیق غنی سازی اورانیوم پایان یافته است.
 
تاسیسات ایران
ایران تاکنون به درخواست های سازمان ملل توجه نکرده است
در این جلسه که در دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل برگزار شد و بیشتر جنبه غیررسمی داشت، اعضای گروه 1+5 عمدتا به بحث در این مورد پرداختند که چگونه باید در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل این پیام را به ایران بدهند که غنی سازی را معلق کند.

یکی از موضوعات اساسی در این بحث ها این است که آیا نیروگاه هسته ای بوشهر باید از تحریم های احتمالی مستثنی شود یا خیر.

سه کشور اروپایی تنظیم کننده این پیش نویس برای راضی کردن روسیه در آن قید کرده اند که همکاری اتمی ایران و روسیه در نیروگاه بوشهر از هرگونه تحریم احتمالی معاف شود.

اما به نظر می رسد که آمریکا در مورد این استنثا و دامنه آن تردیدهایی ابراز کرده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل در پایان جلسه به داریوش همایی، همکار ما در نیویورک گفت: "کارهای زیادی هست که باید انجام شود. همه درها باز است."

ویتالی چرکین افزود موضوع بوشهر در این مذاکرات موضوع مهمی نیست چرا که فعالیت آن صلح آمیز و غیرنظامی است.

جان بولتون، سفیر آمریکا، هم در پایان جلسه گفت که مذاکرات زیادی در پیش است و جلسات برای رسیدن به تفاهم در مورد پیش نویس قطعنامه تازه آغاز شده است.

او گفت که جلسه بعدی گروه برای بررسی موضوع روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

به گفته خبرنگار ما به نظر می رسد که هم آمریکا و هم روسیه می دانند که به زودی در مورد این پیش نویس به نتیجه نخواهند رسید؛ به این ترتیب پیام مذاکرات برای ایران این می تواند باشد که موضوع با جدیت دنبال می شود و تحت الشعاع دیگر وقایع مهم کنونی نظیر بحران کره شمالی قرار نگرفته است.

ایراد روسیه

در آستانه برگزاری جلسه روز پنجشنبه، دولت روسیه به رویکرد اروپاییان ایرادهایی گرفته بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با اشاره به پیش نویس قطعنامه ای که از سوی کشورهای اروپایی در مورد ایران ارایه شده، گفت به نظر نمی رسد که محتوای قطعنامه با مواضع مورد توافق گروه 1+5 انطباق داشته باشد.

قطعنامه پیشنهادی اروپاییان توسط سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان تدوین شده است.

وزیر خارجه روسیه گفت که هدف شورای امنیت این است که تا زمانی که ابهامات بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه اتمی ایران مرتفع نشده است، از دستیابی این کشور به فناوری های حساس هسته ای جلوگیری شود.

به گفته وی، کشورهای 1+5 توافق کرده اند که در هر حال، تمامی مجاری تماس و مذاکره با ایران همچنان باز بماند.

در حالیکه کشورهای غربی در صدد هستند ایران به دلیل نادیده گرفتن خواست شورای امنیت در تعلیق غنی سازی اورانیوم مشمول تحریم های بین المللی قرار گیرد، مشخص نیست که روسیه و چین، که اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، با وضع چنین تحریم هایی موافقت کنند.

هر دو کشور با ایران روابط گسترده اقتصادی دارند و روسیه با هر نوع تحریمی که برنامه این کشور برای ساختن نیروگاه اتمی ایران در بوشهر را با محدودیت مواجه کند مخالف است.

ایران براساس قطعنامه پیشین شورای امنیت تا آخر ماه اوت فرصت داشت تمامی فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد یا با اقدامات بعدی شورا مواجه شود.

به گفته ژان مارک دلاسابلیه، نماینده فرانسه در سازمان ملل، در پیش نویس قطعنامه از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده است تا از فروش و عرضه اقلام و فناوری هایی که بتواند در برنامه های هسته ای و موشکی ایران کشور کاربرد داشته باشد خودداری ورزند.

همچنین، قطعنامه شامل درخواست منع سفر خارجی تمامی مقامات و شهروندان ایرانی فعال و مرتبط با برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی می شود.

کشورهای اروپایی همچنین پیشنهاد کرده اند که اموال و دارایی افراد و موسسات مرتبط با این برنامه ها در کشورهای خارج مسدود شود.

ایالات متحده ایران را متهم کرده است که در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای در صدد تولید اسلحه اتمی است اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را همواره رد کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد