چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

ابراز تردید روسیه در مورد قطعنامه هسته ای ایران

در آستانه برگزاری جلسه کشورهای عضو دایم شورای امنیت و آلمان - موسوم به گروه 1+5 - برای بررسی بحران هسته ای ایران، روسیه در باره رویکرد اروپاییان سئوالاتی را مطرح کرده است.
 
سرگئی لاوروف
لاوروف محتوای قطعنامه پیشنهادی را با توافق های قبلی 1+5 منطبق ندیده است
روز پنجشنبه، 26 اکتبر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با اشاره به پیش نویس قطعنامه ای که از سوی کشورهای اروپایی برای طرح در شورای امنیت ارایه شده، گفت که به نظر نمی رسد که محتوای قطعنامه با مواضع مورد توافق گروه 1+5 انطباق داشته باشد.

قطعنامه پیشنهادی اروپاییان توسط سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان تدوین شده است.

وزیر خارجه روسیه گفته است که هدف شورای امنیت این است که تا زمانی که ابهامات بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه اتمی ایران مرتفع نشده است، از دستیابی این کشور به فناوری های حساس هسته ای جلوگیری شود.

به گفته وی، کشورهای 1+5 توافق کرده اند که در هر حال، تمامی مجاری تماس و مذاکره با ایران همچنان باز بماند.

در حالیکه کشورهای غربی در صدد هستند ایران به دلیل نادیده گرفتن خواست شورای امنیت در تعلیق غنی سازی اورانیوم مشمول تحریم های بین المللی قرار گیرد، مشخص نیست که روسیه و چین، که اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، با وضع چنین تحریم هایی موافقت کنند.

هر دو کشور با ایران روابط گسترده اقتصادی دارند و روسیه با هر نوع تحریمی که برنامه این کشور برای ساختن نیروگاه اتمی ایران در بوشهر را با محدودیت مواجه کند مخالف است.

در قطعنامه قبلی شورای امنیت به ایران تا آخر ماه اوت فرصت داده شده بود تا تمامی فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد یا با اقدامات بعدی شورا مواجه شود.

رد قطعنامه

جمهوری اسلامی این قطعنامه را غیرقانونی خوانده و از اجرای خواست شورای امنیت سر باز زده است.

ژان مارک دلاسابلیه، نماینده فرانسه در سازمان ملل، موارد اصلی در قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا را شرح داده است.

شورای امنیت سازمان ملل
معلوم نیست که تمامی اعضای دایم شورای امنیت بر قطعنامه پیشنهادی به توافق برسند

به گفته آقای دلاسابلیه، در پیش نویس قطعنامه از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شده است تا از فروش و عرضه اقلام و فناوری هایی که بتواند در برنامه های هسته ای و موشکی این کشور کاربرد داشته باشد خودداری ورزند.

همچنین، قطعنامه شامل درخواست منع سفر خارجی تمامی مقامات و شهروندان ایرانی فعال و مرتبط با برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی می شود.

کشورهای اروپایی همچنین پیشنهاد کرده اند که اموال و دارایی افراد و موسسات مرتبط با این برنامه ها در کشورهای خارج مسدود شود.

سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفته است که این کشور در نظر دارد در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اروپاییان تغییراتی داده شود اما در این مورد توضیحی نداده است.

ایالات متحده معمولا از اتخاذ موضعی سختگیرانه تر علیه ایران حمایت کرده و احتمالا تغییرات مورد نظر این کشور شامل تشدید تنبیه های بین المللی علیه جمهوری اسلامی خواهد بود که می تواند باعث اختلاف نظر بیشتر چین و روسیه با قطعنامه پیشنهادی شود.

ایالات متحده ایران را متهم کرده است که در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای در صدد تولید اسلحه اتمی است اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را همواره رد کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد