چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

'چهل غیرنظامی در قندهار کشته شده اند'

وزارت داخله (کشور) افغانستان تایید کرده که در اثر درگیری های اخیر میان نیروهای ناتو و شورشیان وابسته به طالبان در ولایت قندهار، حدود چهل غیرنظامی جان هایشان را از دست داده اند.
 
 
نیروهای بریتانیایی ناتو در هلمند - عکس از آرشیو مارس 2006
مقامات ناتو هنوز ادعاها مبنی بر وارد آمدن "تلفات سنگین" به مردم محل را نپذیرفته اند
ازمری بشری، سخنگوی وزارت داخله به بی بی سی گفت که این آمار از سوی مسئولان محلی در قندهار نیز تایید شده است.

شاهدان عینی ساعات پیش به گزارشگر بی بی سی در قندهار گفتند که اجساد ده ها نفر از زیر آوار و مخروبه های ناشی از جنگ در ولسوالی های ژیری و پنجوایی قندهار بیرون کشیده شده که به گفته آنان هیچ یک از این افراد ارتباطی با طالبان نداشته اند.

وزارت دفاع افغانستان نیز پس از آن هیاتی به قندهار فرستاد تا این ادعاها را بررسی کند.

این ادعاها پس از آن اوج گرفت که مقامات ناتو از درگیری های جداگانه ای در ولسوالی های پنجوایی و ژیری ولایت قندهار خبر دادند.

ناتو در یک اعلامیه گفت در جریان این درگیری ها ۴۸ تن از شورشیان وابسته به طالبان کشته شده اند و افزوده که در مورد رسیدن هر نوع زیان به غیرنظامیان "عمیقا متاثر" است.

ناتو در تازه ترین واکنش خود، گزارش ها در مورد مرگ غیرنظامیان را "معتبر" خوانده است.

مارک لِیتی، سخنگوی ناتو، به بی بی سی گفت که این سازمان سعی دارد پی ببرد دقیقا چه اتفاقی افتاده است. او افزود اما ممکن است که در یکی از سه حمله هوایی ناتو در ولایت قندهار علیه شورشیان طالبان، غیرنظامیان کشته شده باشند.

آقای لیتی پیشتر گفت که وزارت دفاع افغانستان تلفات ساکنان ملکی قندهار را بررسی می کند و آنان منتظر نتایج این تحقیقات هستند.

وی گفت که ناتو در این تحقیقات با وزارت دفاع افغانستان همکاری همه جانبه خواهد کرد.

دفتر سازمان ملل در افغانستان نیز می گوید شدیدا نگران این حادثه است.

هیات دولتی

همزمان در اعلامیه ای که از سوی دفتر رییس جمهور کرزی منتشر شد آمده که آقای کرزی "از شنیدن خبر تلفات غیرنظامیان در قندهار عمیقا متاثر است."

اولویت
کودکان آسیب دیده از جنگ در قندهار
 سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی در مورد تلفات غیرنظامیان گفته که حفظ جان غیرنظامیان در هر شرایط در اولویت قرار دارد و در این زمینه هیچ استثنایی وجود ندارد
 
کریم رحیمی، سخنگوی رییس جمهور کرزی در این اعلامیه گفته که یک هیات هفت نفری، به رهبری ملا نقیب الله آخوند، از شخصیت های پرنفوذ قومی در قندهار تعیین شده تا حوادث اخیر در این ولایت را بررسی کند.

به این هیات همچنین دستور داده شده که نتایج کار خود را به همراه پیشنهادهای مشخص برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در آینده به رییس جمهور کرزی ارایه کند.

سخنگوی رییس جمهور کرزی همچنین گفت در نظر است موضوع تلفات غیرنظامیان و چگونگی جلوگیری از آن، در جلسه گروه پالیسی و عمل که در آن مقامات ارشد دولتی و مسئولان برخی از سفارتخانه های خارجی مقیم کابل عضویت دارند، مطرح شود.

'حفظ جان غیرنظامیان'

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار اعلامیه ای از گزارش ها در مورد "تلفات سنگین" غیرنظامیان در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار ابراز نگرانی کرده است.

در این اعلامیه آمده که از نظر سازمان ملل متحد، حفظ جان غیرنظامیان در هر شرایط باید در اولویت قرار داشته باشد و در این زمینه هیچ استثنایی وجود ندارد.

این اعلامیه همچنین خواستار تحقیقات دقیق و همه جانبه در مورد درگیری های اخیر در قندهار شده و ابراز همدردی سازمان ملل متحد را با افرادی که از این جنگ آسیب دیده اند ابراز کرده است.

در عین حال مقامات محلی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان می گویند در نتیجه حمله مردان مسلح به ساختمان ولسوالی خیوه این ولایت یک کارمند دولتی زخمی شده است.

منابع طالبان ادعا می کنند که در این حمله شماری از نیروهای امنیتی افغان کشته شده و به ساختمان ولسوالی به شدت آسیب رسیده است.

بر اساس گزارشها، ظرف امسال بیش از سه هزار نفر در افغانستان کشته شده اند که بیشتر آن افراد وابسته به طالبان بوده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد