چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

یورش تازه ارتش اسرائیل به خاک لبنان

 
تانک اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان
نیروهای زمینی اسرائیلی در نزدیکی مرز سرگرم انجام عملیات بوده اند
ارتش اسرائیل با اعزام ستون هایی از وسایل زرهی به داخل خاک لبنان، عملیات نظامی تازه ای را در جنوب این کشور آغاز کرده است اما می گوید این تهاجم ربطی به طرحی که پیشتر توسط کابینه تصویب شد ندارد.

جیکوب دالال، از سخنگویان ارتش اسرائیل، به خبرگزاری رویتر گفت که تانک ها و نیروهای اسرائیلی در آخرین ساعات روز چهارشنبه برای فرونشاندن آتشبار راکت از خیام، شهری که قبلا شاهد نبرد بوده است، از مرز گذشتند.

این سخنگو گفت که عملیات تازه به نواحی کنونی نبرد با حزب الله در عمق چند کیلومتری مرز محدود خواهد شد.

وی توضیح داد که اقدام تازه ارتش ربطی به طرح تصویب شده توسط دولت در روز چهارشنبه برای گسترش عملیات در جنوب لبنان ندارد.

کابینه دولت اسرائیل گسترش عملیات کنونی در جنوب لبنان و حرکت به سوی رودخانه لیطانی در عمق 30 کیلومتری از مرز را با 9 رای مثبت در مقابل سه رای ممتنع تصویب کرده بود.

اسرائیل می گوید هدف از این طرح، نابودی مواضع حزب الله در منطقه و تحت کنترل در آوردن مناطقی است که این گروه از آن برای پرتاب موشک به اسرائیل استفاده می کند.

یک وزیر کابینه اسرائیل گفت این عملیات یک ماه طول خواهد کشید.

گفته می شود در این طرح، استقرار 30 هزار نیروی اسرائیلی دیگر پیش بینی شده است.

در حال حاضر، بین ده تا پانزده هزار نیروی اسرائیلی در تهاجم زمینی این کشور علیه لبنان شرکت دارند.

ارتش اسرائیل در آستانه جلسه کابینه گفته بود ژنرال موشه کاپلینسکی، یکی از بلندپایه ترین ژنرال های ارتش را برای هماهنگ ساختن تهاجم علیه حزب الله اعزام می کند.

روزنامه های اسرائیلی نوشته اند این اقدام ارتش، پاسخی به انتقادهای روزافزون نسبت به چگونگی اجرای جنگ است.

ادامه نبردها

پیشتر در طول روز چهارشنبه، زد و خوردهای شدید دیگری میان نیروهای اسرائیلی و جنگجویان حزب الله در روستاهای کنار مرز در داخل لبنان روی داد.

اردوگاه فلسطینی پس از حمله
یک اردوگاه پناهندگان فلسطینی در نزدیکی صیدا هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت

ارتش اسرائیل تایید کرده است که 15 تن از سربازانش در عملیات این روز کشته شده اند و در مقابل 40 چریک حزب الله را کشته اند.

همزمان شیخ حسن نصرالله رهبر حزب الله، در یک سخنرانی تلویزیونی در واکنش به طرح تازه اسرائیل تهدید کرد که جنوب لبنان را به گورستان سربازان اسرائیلی تبدیل خواهد کرد.

وی گفت حزب الله خواهان توقف تمامی حملات است، اما اگر اسرائیل قصد گسترش عملیات زمینی خود را داشته باشد هزاران جنگجو آماده مقاومت هستند.

وی گفت اسرائیل تاکنون نتوانسته حتی یک نوار باریک از خاک جنوب لبنان را کنترل کند و در تلاش خود برای تضعیف توانایی حزب الله در پرتاب راکت به خاک اسرائیل شکست خورده است.

آقای نصرالله همچنین برای نخستین بار در مورد پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به این بحران، که توسط فرانسه و آمریکا تهیه شده است اظهار نظر کرد و آن را "غیرعادلانه و غیرمنصفانه" خواند.

وی بر حمایت حزب الله از طرح دولت لبنان برای استقرار ارتش در جنوب این کشور تاکید کرد اما نسبت به استقرار یک نیروی صلح بین المللی ابراز تردید کرد.

فضای یاس آلود

در مذاکراتی که در سازمان ملل جریان دارد، تلاش ها برای اصلاح قطعنامه - جهت منظور کردن درخواست های لبنان و اتحادیه عرب برای خروج فوری اسرائیل از لبنان - تاکنون ناکام مانده است.

در حال حاضر، بین ده تا پانزده هزار نیروی اسرائیل در تهاجم زمینی این کشور علیه لبنان شرکت دارند

بریجیت کندل، خبرنگار بی بی سی در نیویورک می گوید با توجه به بروز نشانه هایی در سازمان ملل دایر بر اینکه هم فرانسوی ها و هم آمریکایی ها به تدریج نگران از هم گسیخته شدن روند شکننده دیپلماسی هستند، حال و هوای کنونی سازمان ملل یاس آلود است.

ژاک شیراک، رییس جمهوری فرانسه پیشتر هشدار داده بود که دست کشیدن جامعه بین الملل از تلاش برای دستیابی به آتش بس فوری در لبنان، نادرست و غیراخلاقی است.

آقای شیراک بعد از گفتگو با وزیران کابینه فرانسه درباره بحران لبنان گفت به نظر می رسد آمریکا هنوز هم با پیشنهادهایی که اتحادیه عرب مطرح کرده و فرانسه نیز از آنها حمایت می کند، مخالفت دارد.

دیپلمات ها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک می گویند چشم انداز رای گیری فوری در مورد قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ لبنان، کمرنگ تر شده است.

خبرنگار بی بی سی در امور دیپلماتیک می گوید فرانسه می خواهد عقب نشینی فوری اسرائیل در پیش نویس قطعنامه گنجانده شود در حالی که آمریکایی ها به این امر تمایلی ندارند.

فرانسه و آمریکا اوایل این هفته در مورد پیش نویسی به توافق رسیده بودند که خواستار پایان دشمنی ها بود اما عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطقی در لبنان که طی چند هفته اخیر اشغال کرده اند، در آن قید نشده بود.

این پیش نویس مورد مخالفت دولت لبنان قرار گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد