چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

حکم دادگاه بریتانیا به نفع هواپیماربایان افغان

 
 
هواپیمای ربوده شده آریانا در فرودگاه استنستد لندن، زمستان سال 2000
دولت بریتانیا، در شش سال گذشته، همواره بر اقامت موقتی هواپیماربایان افغان در بریتانیا تاکید داشته است
وزارت داخله (کشور) بریتانیا، در تلاش برای لغو حکم دادگاه این کشور که درخواست پناهندگی هواپیماربایان افغان را پذیرفت، ناکام مانده است.

جان رید وزیر داخله بریتانیا، علیه حکم دادگاه این کشور، که در ماه ثور (مه) گذشته به ۹ شهروند هواپیما ربای افغان اجازه داد در بریتانیا بمانند، فرجام خواهی کرده بود.

وزیر داخله بریتانیا، از دادگاه خواسته بود تا به او اجازه دهد، کار، اقامت و بهره بردن این افراد از آزادی های شهروندی بریتانیا را محدود کند.

۹ شهروند افغان، شش سال پیش و در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، یک هواپیمای مسافربری مربوط به شرکت هواپیمایی آریانا را از این کشور ربودند و به لندن منتقل کردند.

این افراد ابتدا به اتهام هواپیماربایی متهم شناخته شدند، اما اتهام آنان در مراحل بعدی دادرسی لغو شد و آنها از دولت بریتانیا تقاضای پناهندگی کردند.

استیناف ناکام

وکیل آقای رید، هفته گذشته پس از شنیدن حکم دادگاه استیناف که درخواست وزیر داخله را رد کرده است، در برابر آن واکنش نشان داد.

او گفت که اگرچه نمی توان این شهروندان افغان را، به دلیل مسایل انسانی اخراج کرد، اما قانون مهاجرت به وزیر داخله، این اجازه را می دهد تا با این افراد، تحت شرایط "اجازه ورود موقت" رفتار کند و محدودیتهایی را در مورد آنان اعمال کند.

اما قضات دادگاه عالی بریتانیا، روز جمعه 3 آگست (13 اسد) درخواست فرجام خواهی وزیر داخله را رد کردند.

هواپیمای بوئینگ 727 خطوط هوایی آریانای افغانستان، در ماه فوریه سال 2000 میلادی، از مسیر یک پرواز داخلی در افغانستان ربوده شد.

هواپیماربایان، در ماه دسامبر سال 2001 میلادی مجرم شناخته شدند، اما این حکم، در سال 2003 از سوی دادگاه تجدید نظر لغو شد.

دادگاه تجدید نظر، به این نتیجه رسیده بود که شهروندان افغان در شرایط فشار، دست به هواپیما ربایی زده اند.

'نا امید'

مسافران افغان
شماری از سرنشینان هواپیمای ربوده شده افغانستان، پس از رایزنی، در سال 2000 به کشورشان بازگردانده شدند
جان رید وزیر دفاع بریتانیا، روز جمعه پس از اعلام حکم دادگاه استیناف، گفت: "من از اینکه دادگاه، فرجام خواهی وزارت داخله را رد کرد، نا امید شدم".

آقای رید افزود دادگاه حکم کرده است که در حوزه اختیارات او ( وزیر داخله) نیست که مانع ورود هواپیماربایان افغان و یا افرادی مانند آنها به خاک بریتانیا شود، هرچند حضور اینگونه افراد، خوشایند نباشد.

وزیر داخله بریتانیا در عین حال تاکید کرد که او هنوز معتقد است افرادی که عمل آنها باعث خدشه دار شدن تقاضای پناهندگی شان می شود، نباید اجازه حضور در خاک این کشور را داشته باشند.

تونی بلر نخست وزیر بریتانیا نیز، ماه مه گذشته، از حکم دادگاه کشورش، ابراز نارضایتی کرد و گفت "ما نمی توانیم شرایطی را بپذیریم که کسانی که هواپیما را می ربایند، به کشورشان بازگردانده نشوند".

شش سال اقامت 'موقت'

هواپیماربایی در اوج قدرت طالبان اتفاق افتاد.

وکیل احمد متوکل در حال استقبال مسافران افغان در فرودگاه قندهار
استقبال وکیل احمد متوکل وزیر خارجه طالبان، از مسافران افغان که پس از ربوده شدن هواپیمای حاملشان، به افغانستان بازگردانده شدند
ربایندگان که ابتدا ادعا می کردند خواهان رهایی یک فرمانده ارشد مجاهدین از بند طالبان هستند، بعدا اعلام کردند که از جنگ گروه طالبان گریخته اند و خواهان پناهندگی در بریتانیا هستند.

درخواست پناهندگی آنها رد شد. یک سال پس از این حادثه، طالبان سقوط کرد، ولی هواپیماربایان بر اساس قوانین حقوق بشر، در بریتانیا ماندند.

اگر آنها به افغانستان برگردانده می شدند، احتمال داشت که با خطر جانی مواجه شوند.

دولت بریتانیا، پیوسته بر اقامت موقتی این افراد تاکید داشت، زیرا هر تصمیم دیگری، می توانست پاداشی برای هواپیماربایان محسوب شود.

هواپیمای بویینگ 727 شرکت هواپیمایی آریانای افغانستان، در هنگام ربوده شدن، حامل هفتاد و هشت شهروند افغان بود که شماری از آنها، پس از برخی رایزنی ها به کشورشان بازگشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد