چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه
چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

چالش ها و مشکلات مردم افغانستان

بروز رسانی تازه ترین اطلاعات و خبرهای افغانستان و منطقه

نگرانی دیده بان حقوق بشر از بازگشت پلیس مذهبی به افغانستان

 
طالبان
دیده بان حقوق بشر از جامعه جهانی خواست از بازگشت افغانستان به "عملکرد سرکوبگرانه گذشته" جلوگیری کند
گروه دیده بان حقوق بشر از تصمیم دولت افغانستان برای احیای پلیس مذهبی 'امر به معروف و نهی از منکر' ابراز نگرانی کرده است.

این گروه مدافع حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، گفته است که با احیای اداره امر به معروف و نهی از منکر، زنان و دختران افغان بار دیگر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، هفته گذشته پیشنهاد روحانیون بنیادگرای این کشور برای احیای پلیس مذهبی 'امر به معروف و نهی از منکر' را پذیرفته و فضل الهادی شینواری سرپرست دادگاه عالی کشور را به همراه دو مقام دیگر، مامور تشکیل این نهاد کرده است.

دیده بان حقوق بشر می گوید زنان و دختران افغان با نا امنی فزاینده روبرو هستند و بسیار مهم است که دولت بجای محدود کردن بیشتر دسترسی آنان به خدمات همگانی، زمینه بهتری را برای آنان فراهم کند.

'عملکرد سرکوبگرانه گذشته'

این گروه از جامعه بین المللی خواست تعهد دراز مدت خود برای امنیت و بازسازی افغانستان را روشن کند و از بازگشت این کشور به "عملکرد سرکوبگرانه گذشته" جلوگیری کند.

به گفته مقامات در وزارت حج و اوقاف افغانستان، فضل الهادی شینواری سرپرست دادگاه عالی، نعمت الله شهرانی وزیر حج و اوقاف و محمد قاسم دوستی نامزد عضویت در شورای عالی قضایی کشور، ماموریت یافته اند تا نهاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر را تشکیل دهند.

نام نهاد "امر به معرف و نهی از منکر" در ذهن بسیاری از مردم افغانستان، سالهای حاکمیت سختگیرانه طالبان و تفسیر تند آنها از شریعت اسلامی را زنده می کند.

پلیس مذهبی امر به معروف و نهی از منکر در زمان طالبان، برداشت رهبران این گروه از شریعت اسلامی را به مردم تحمیل می کرد. نوع پوشش مردم، اندازه موی سر و ریش و حتی رفتار اجتماعی مردم، توسط این پلیس به شدت کنترل می شد.

پلیس مذهبی طالبان
عملکرد پلیس مذهبی طالبان، باعث فاصله گرفتن مردم از این گروه شد

محمد شریف رباطی رییس نشرات وزارت حج و اوقاف گفته است پلیس مذهبی که تحت اداره جدید افغانستان تشکیل خواهد شد، "شاید در اصول، با اداره امر به معروف و نهی از منکر دوره طالبان فرقی نداشته باشد".

شورای علمای افغانستان که پیشنهاد دهنده تشکیل نهاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر است، تاکنون بیشتر بر برخورد با آزادی رسانه ها در پخش رقص و آواز زنان، کنترل پوشش زنان و دختران و ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی تاکید داشته است.

اداره امر به معروف و نهی از منکر در سالهای آغاز دهه نود میلادی و در زمان حکومت مجاهدین در افغانستان تاسیس شد.

این اداره، در زمان طالبان به وزارت ارتقا یافت.

کار این وزارت، برخورد با مظاهر خلاف شریعت اسلامی بود که بر اساس تعبیر خاص طالبان از این شریعت، بر مردم افغانستان تحمیل می شد.

تفسیر سختگیرانه طالبان از شریعت اسلامی و عملکرد پلیس مذهبی آنان، باعث فاصله گرفتن مردم از این گروه شد.

با فروپاشی حکومت طالبان، وزارت امر به معروف و نهی از منکر منحل شد و به جای آن، ریاست ارشاد اسلامی در وزارت حج و اوقاف تشکیل شد که هیچگاهی شدت عمل وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را در پیش نگرفت.

وزارت حج و اوقاف و ادرات مربوط به آن در سراسر افغانستان، مشخصاً به امور مساجد و حجاج رسیدگی می کنند.

پیشنهاد نهادی برای در پیش گرفتن وظایف امر به معروف و نهی از منکر، در سالهای اخیر بارها توسط روحانیون محافظه کار افغانستان مطرح شده است، اما این نخستین بار است که حامد کرزی رییس جمهور کشور، تصمیم جدی به تشکیل چنین نهادی گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد